Veertig procent meer winst NS over 2011

NS-kaartenautomaten op Utrecht CS. Foto Arjan de Jongh

De Nederlandse Spoorwegen hebben in het afgelopen jaar 42 procent meer winst geboekt. Die toename is te danken aan stijgende reizigersaantallen, nieuwe winkels en een verhoogde efficiëntie.

Dat maakte het spoorbedrijf vandaag op zijn site bekend. De winst kwam uit op 211 miljoen euro, tegenover 149 miljoen een jaar eerder. De omzet steeg met drie procent van ruim 3,5 naar ruim 3,6 miljard euro, meldt persbureau Novum. De NS investeerde in 2011 bijna 27 procent minder dan het jaar ervoor.

Minder investeringen HEMA

De investeringen in onder meer nieuwe treinen en stations daalden van 633 naar 460 miljoen euro. Het spoorbedrijf opende in het afgelopen jaar wel 55 nieuwe winkels, uiteenlopend van de HEMA tot Starbucks. Ook werden negen nieuwe stations geopend. “Verdere verbetering van het resultaat blijft noodzakelijk om onze forse investeringen in meer comfort en verduurzaming terug te verdienen en mogelijk te maken”, aldus de NS.

Het aantal reizigerskilometers steeg in 2011 met 2,7 procent tot 16,8 miljard. De punctualiteit nam toe tot een record van 94,7 procent. De klanttevredenheid daalde echter licht. Van de reizigers gaf 74 procent het spoorbedrijf het cijfer 7 of hoger, tegenover 75 procent een jaar eerder.

Bonussen worden voorlopig niet aan directie uitgekeerd

Verschillende consumentenorganisaties willen graag in overleg met de NS over de achtergrond van de achterblijvende klanttevredenheid. Mogelijk ligt de oorzaak in het feit dat uitvallende treinen niet worden meegerekend in het punctualiteitcijfer, maar wel tot irritatie leiden.

Vanwege de slechte prestaties tijdens het strenge winterweer van afgelopen januari kreeg de NS scherpe kritiek te verduren. De raad van commissarissen heeft besloten om de bonussen aan de directie voorlopig niet uit te keren, in afwachting van de evaluatie van de winterse prestaties van het bedrijf.

Boetes voor NS en ProRail

Vandaag werd ook bekend dat minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen de NS en spoorbeheerder ProRail hoge boetes oplegt vanwege de slechte prestaties van de afgelopen twee jaar. De bedrijven moeten respectievelijk 1,13 miljoen euro en 300.000 euro betalen.

Schultz van Haegen maakte dit in een brief bekend aan de Tweede Kamer. meldt Het Parool. Volgens de verkeersminister hebben de twee bedrijven in 2010 en 2011 ondermaats gepresteerd op het gebied van vertragingen en tevredenheid van consumenten.

Kritisch rapport over bestedingen spoor

In februari presenteerde de parlementaire onderzoekscommissie Onderhoud en Innovatie Spoor al het zeer kritische rapport Wissel op de Toekomst. In een reactie op de publicatie liet Schultz van Haegen geen extra geld meer uit te trekken voor het spoor. Schultz denkt dat het met de huidige middelen goed mogelijk is om verbeteringen te realiseren, ondanks de problemen van de afgelopen winter. Schultz van Haegen:

“Het rapport concludeert dat we internationaal gezien een goed netwerk hebben. Ik zal er alles aan doen om dat te behouden, en ik denk dat dat met de huidige middelen kan. Als het rapport aanleiding geeft om zaken anders te doen dan zullen wij dat doen, maar vooralsnog zie ik die aanleiding niet.”

In het rapport staat dat er onvoldoende regie en visie op het spoor is. De strategie is veel te veel gericht op besparingen op de korte termijn, wat een risico vormt voor de kwaliteit van het spoorstelsel.