Magere Hein in marketing

De film Soylent Green speelt in het jaar 2022. De mensheid wordt geplaagd door vervuiling, overbevolking, armoede en een uit de hand gelopen broeikaseffect. Meest nijpend is het gebrek aan voedsel. De halve film wordt er gezeuld met een bieflap, een zeldzaam artikel waarvoor men elkaar de hersens inslaat. Sla, aardbeienjam, vlees, het zijn producten geworden voor een rijke elite. De rest van het volk moet het doen met Soylent, biscuits die in verschillende variëteiten verkrijgbaar zijn. Het meest voedzaam – en net nieuw op de markt – is Soylent Green, gemaakt van ‘hoog energetische plankton’.

De clou van de film – SPOILER WARNING – is dat Soylent Green helemaal niet is gemaakt van plankton. In de oceanen zit al jaren geen leven meer. De biscuits worden gemaakt van mensen die zich opgeven voor een vrijwillig levenseinde. Grondstoffen zijn dusdanig uitgeput dat de mensheid is veroordeeld zichzelf op te eten. Soylent Green is people!

Groot probleem is natuurlijk: hoe krijgt men de mens zover zich vrijwillig te laten vermalen tot biscuits? Daarvoor worden allerlei marketingtrucs uit de kast gehaald. Euthanasie heet ‘naar huis gaan’. De kliniek lijkt een soort Apple Store, waarin helpers in witte gewaden je naar een zacht, wit bed leiden. Je ligt in een IMAX-theater en bekijkt een film over de aarde zoals die eens was: groene weiden, dartelende herten, klaterende beekjes en een oceaan vol vissen. Overmand door zoveel schoonheid besef je: ik heb hier niets meer te zoeken, laat mij vredig heengaan. Schitterend.

De vereniging ‘Uit Vrije Wil’ ging deze week de boer op met foto’s van Frits Bolkestein, Paul van Vliet en Mies Bouwman die allemaal opschrijven zelf te willen kiezen wanneer ze uit het leven stappen. Een zeer effectieve marketingtruc die bekendstaat als ‘celebrity endorsement’. De verkoop van Ugg- laarsjes sukkelde twintig jaar voort. Tot ze bij Oprah in de show werden weggegeven en sterretjes als Jessica Alba en Paris Hilton ermee werden gespot. De verkoop verhonderdvoudigde. Niet omdat het mooie laarsjes zijn – ik druk me voorzichtig uit – maar omdat ‘andere mensen ze ook dragen’. Tegenwoordig durft geen tienermeisje meer naar school zonder Uggs.

Euthanasie is blijkbaar een product dat moet worden verkocht als een paar schoenen. U hoopt dat we ons bij zo’n ultieme beslissing niet laten leiden door wat in de mode is? Ieder krantenbericht over een beroemde zelfmoord levert een kleine epidemie aan zelfmoorden op. Juist bij beslissingen over leven en dood is vrije wil een illusie.

MARKETING WARNING: uw hersentjes worden gespoeld. Wat wordt de volgende campagne? Drie halen twee betalen?