De groene koopgoot

In mijn buurt ben je als vrouw een stuk beter af dan als man mocht je duurzame schoenen zoeken. In een straal van één kilometer rond mijn huis in Amsterdam-West kunnen vrouwen bij 7 winkels pumps en laarzen uitkiezen van gerecycled of biologisch materiaal.

Voor kleding is het beeld hetzelfde. Meer dan 10 winkels op loopafstand, van groene speciaalzaken tot H&M, hebben rekken vol dameslijnen van biologisch katoen, met Fair Trade-certificaat of geproduceerd ‘met respect voor mens en milieu’. Luie mannen in mijn buurt moeten het vooralsnog doen met schoenen van in gif gelooid leer en overhemden uit katoen van uitgeputte plantages.

Bovenstaande kennis is niet het resultaat van dagenlang veldonderzoek maar van het aanklikken van mijn locatie in de nieuwe gratis smartphone app van Allesduurzaam.nl. Deze overzichtelijke app ontsluit de berg data over duurzame consumentenopties die Allesduurzaam.nl de afgelopen twintig jaar door Nederland heeft verzameld.

Een rondje langs de zestien categorieën - van voeding, kleding en dieren tot horeca, mobiliteit en kringloop – leidt tot interessante ontdekkingen. Zo kan ik bij drie winkels om de hoek terecht voor biologische hondenshampoo en verkoopt een duurzame snackbar ongeschilde patat en biologische kroketten van het merk Weiderijck (ook verantwoorde kroketten moeten slim gemarket worden).

Het assortiment van de Wereldwinkel op 973 meter van mijn huis verraadt dat ook daar de fase 2.0 is aangebroken. Niet meer de aandoenlijk gehaakte kleedjes van weleer, maar stoere modelauto’s gemaakt van kleurig conservenblik (ik heb de Citroen DS gekocht) en aantrekkelijke kadomanden voor kerst en geboortes.

Er zijn ook opvallende omissies. In de categorie voeding vermeldt de app 20 min of meer biologische slagers, koffie- en theeverkopers, vis- en wijnspeciaalzaken en supermarkten. Albert Heijn heeft de lijst ondanks haar Puur & Eerlijk-lijn niet gehaald. De Appie biedt klanten ook de optie om af te zien van een uitgeprinte kassabon. Bij concurrent Marqt, met de muren vol slogans over duurzaamheid en eerlijk eten, ratelt het printertje bij de kassa gewoon door of je nu wilt of niet.

In die zin weerspiegelen de resultaten van de app de verwarring over de term duurzaam. Waarom is de Albert Heijn niet duurzaam en een computerzaak die toevallig ook een solaroplader voor je iPad verkoopt wel? Maar wat de app van Allesduurzaam.nl vooral laat zien, is hoe diep duurzame producten van allerlei pluimage in de haarvaten van ons winkelaanbod zijn doorgedrongen. Download de app en kijk welke verassingen uw buurt in petto heeft.

Jacco Kroon

De auteur is partner bij een duurzaam adviesbureau www.allesduurzaam.nl