'China boycot Airbus wegens Europese heffing op CO ' 2

China koopt geen vliegtuigen van Airbus meer, als vergelding voor de verplichte heffing voor CO2 die de EU heeft ingevoerd. Dat zei Lous Gallois, de topman van het Europese luchtvaart- en defensiebedrijf EADS, waar Airbus onderdeel van uitmaakt.

„Airbus is getroffen door represailles”, zo zei Gallois gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers. „De Chinese regering weigert om orders voor vliegtuigen voor de lange afstand goed te keuren.” Volgens Gallois kan de boycot gevolgen hebben voor de bestellingen van enkele tientallen vliegtuigen, waaronder de A330 en de superjumbo A380.

Gallois riep de EU op om de eenzijdige heffing op CO2 zo snel mogelijk op te heffen. Maar de Deense minister van milieu Martin Lidegaard liet vanochtend namens Brussel weten dat de EU „het ETS-systeem zal handhaven”. Volgens Lidegaard is er „algemene overeenstemming over dit onderwerp” onder de EU-leden. Denemarken bekleedt momenteel het EU-voorzitterschap.

De Chinese regering wil geen commentaar geven op een mogelijke boycot. Daardoor is het niet helemaal duidelijk of het een concrete maatregel betreft, of alleen een dreigement. Een woordvoerder van luchtvaartmaatschappij Air China liet aan persbureau Dow Jones weten niet de intentie te hebben om Airbus-bestellingen te schrappen.

Het Europese emissiehandelssysteem voor CO2 (ETS) geldt sinds dit jaar ook voor de Europese luchtvaart. Maatschappijen moeten emissierechten kopen voor de kooldioxide die ze uitstoten tijdens in het Europese luchtruim. Vooral Europese luchtvaartmaatschappijen worden getroffen door de heffing, maar ook niet-Europese maatschappijen moeten betalen. De EU-maatregel heeft al tot felle protesten geleid van Rusland, China en de Verenigde Staten.

Binnen de internationale luchtvaartorganisatie ICAO wordt onderhandeld over een wereldwijde CO2-heffing. De EU, zo zei milieuminister Lindegaard vanmorgen, is een „voorstander” van een dergelijke internationale oplossing.

De Europese luchtvaart vreest aan concurrentiekracht te verliezen door de maatregel. Volgens een rapport van het ministerie van Infrastructuur, dat deze week verscheen, zullen de KLM en Schiphol financiële schade oplopen. Zo zullen luchtvaartmaatschappijen in het Golfgebied klanten kunnen afsnoepen.