Bijna helft snelwegnet dit jaar op 130 kilometer

Op 45 procent van het Nederlandse snelwegnet, overwegend buiten de Randstad, zal de maximumsnelheid per 1 september 130 kilometer per uur bedragen. Op sommige wegen geldt die hogere snelheid alleen ’s avonds of ’s nachts.

Dat schrijft minister Melanie Schultz (Infrastructuur, VVD) in een brief aan de Tweede Kamer.

In november vorig jaar zei Schultz nog de hogere snelheid per 1 september te willen voor zo’n 60 procent van de snelwegen. Om negatieve effecten voor milieu, veiligheid en omwonenden te beperken, was ze van plan 132 miljoen euro uit te trekken voor compenserende maatregelen, zoals geluidsschermen en verbetering van de verkeersveiligheid. Dan gaat het bijvoorbeeld om verlenging van in- en uitvoegstroken en verwijdering van obstakels in de berm.

Coalitiepartij CDA vond compenserende maatregelen veel te duur „in deze tijden van crisis”, aldus Kamerlid Sander de Rouwe. Coalitiegenoot VVD en gedoogpartner PVV ergerden zich aan De Rouwe, maar een Kamermeerderheid steunde hem.

Op de wegen waar de snelheid nu wel omhoog gaat zijn geen dure maatregelen nodig. Schultz wil de veiligheid op beoogde 130-kilometerwegen die niet per 1 september geschikt zijn later deze kabinetsperiode verbeteren. Op de snelwegen waar problemen zijn met de luchtkwaliteit, vooral rondom steden, gaat de snelheid niet omhoog.

Op de vijf trajecten waar nu al 130 gereden mag worden – meegerekend in de 45 procent – zijn ook problemen met de verkeersveiligheid. Volgens Schultz worden die voor 1 september opgelost. Alleen op de A58 duurt dat tot het eerste kwartaal van 2013. In de tussentijd wil ze de snelheid niet verlagen, schrijft ze.