theater

Beeld uit ‘Na de zondeval’ Foto Jan Versweyveld

Na de zondeval

In Na de zondeval (1964) onderzoekt Arthur Miller hoe moreel te leven, in relatie tot de vrouwen die een man in zijn leven tegenkomt. Regisseur Eric de Vroedt levert ermee bij Toneelgroep Amsterdam zijn eerste grote zaalregie af, en slaagt met vlag en wimpel: Na de zondeval is buitengewoon attractief. Het deel waarin Miller zijn huwelijk met Marilyn Monroe ontleedt, is een lange waanzinscène tussen een vrouw die te gronde gaat aan gebrek aan liefde en een man die beseft dat al zijn goede wil en verstand hier stuklopen. Karina Smulders als ‘Maggie’ (Monroe) en Fedja van Huêt als ‘Quentin’ (Miller) spelen zo aangrijpend dat het publiek met een onverteerbaar brok achterblijft.

Tournee t/m 31/3. Inl. tga.nl

Boiling Frog

Boiling Frog, van Peter de Graef is een hybride stuk. Aan de ene kant een zwarte komedie, aan de andere kant een politiek pamflet. De Graef heeft er zijn onvrede over het kapitalisme in kwijt gewild, maar doet dat met Occupy-plattitudes, als „koopkracht is het nieuwe geloof”. In de uitvoering van Toneelgroep Oostpool domineert gelukkig de komedie, en die is geniaal – vooral door het voortreffelijke spel van alle acteurs. Dat het enige echt integere personage, dienstmeisje Anna (Maria Kraakman), het grootste slachtoffer wordt, is een prangende maatschappijkritiek, die goed op zichzelf had kunnen staan.

Inl. toneelgroepoostpool.nl

Mama Tandoori

Jacqueline Blom, met schmink en pruik tot een Indiase moeder gemaakt, steelt de show in de eerste helft van Mama Tandoori, naar het boek van Ernest van der Kwast. Blom

glorieert als de drilinstructeur die haar gezin en vooral haar echtgenoot met onverbiddelijke strengheid stuurt. Van een pittige komedie zwalkt regisseur Daniël Samkalden echter algauw naar melodrama, maar daarvoor is het onderliggend drama te flets. Tibor Lukács, die Ernest zelf speelt, kan moeilijk omschakelen naar de emotionelere scènes. En ook Mama Tandoori kan niet in één monoloog het verdriet onder haar barse optreden invoelbaar maken. Zo kan zelfs Jacuqeline Blom niet voorkomen dat Mama Tandoori in het niets eindigt.

Inl. mamatandoori.nl

Hamlet

In de duistere, dreigende regie van Ola Mafaalani van Hamlet bij het Noord Nederlands Toneel kiest zij voor een controversiële visie: Hamlet is gek. Aan het slot komt hij in een isoleercel terecht. Een verpleegster moet hem kalmeren. Mafaalani en Noraly Beyer deden research in psychiatrische inrichtingen. Dat levert scènes op die doen huiveren. Toch ontbreekt een wezenlijk element in deze Hamlet. Door de welbewuste keuze voor waanzin verdwijnt het raadsel, dat altijd met een opvoering van Hamlet is verbonden. Zo wordt Hamlet te realistisch, en minder eng.

Inl. nnt.nl