Prachtige Rusalka bij De Munt

Rusalka van A. Dvorák door De Munt o.l.v. Ádám Fischer. Gezien: 7/3 Muntschouwburg Brussel. Herh: t/m 16/3 met wisselende cast. Inl.: demunt.be

De operavoorstellingen van de Noor Stefan Herheim, die vorig jaar in Amsterdam Tsjaikovski’s Jevgeny Onjegin ensceneerde, zijn van een andere orde dan die van de meeste regisseurs. Heden en verleden lopen door elkaar, personages kunnen zich splitsen en naar zichzelf kijken of in andere personages evolueren, decors met allerlei spiegelingen kunnen realistisch lijken maar ze zijn het niet en ze muteren voortdurend. Het gaat Herheim vooral om de muziek en de essentie van het verhaal, maar zijn rijk aangeklede voorstellingen zijn ook uitbundig en overweldigend.

Herheims Brusselse succesproductie van Dvoráks sprookje Rusalka uit 2008 is daar nu weer terug, na voorstellingen in Graz en Dresden, Barcelona volgt nog. Het sprookjesverhaal van de waternimf Rusalka, die mens wil worden om een prins te trouwen, is bij uitstek besteed aan Herheim, die het verhaal naar zijn hand zet. De mythische waterwereld en de mensenwereld lopen in elkaar over, net als Dvoráks welluidende opera een wagneriaans model heeft met waternimfen als nichtjes van Walküren en Rheintöchter. Het leidmotief is Rusalka’s verlangende lied aan de maan en de onmogelijke liefde loopt uit op een wagneriaanse Liebestod.

Herheim zet de toeschouwer steeds aan het werk om actief mee te denken. Dat kan zelfs thuis, als de prachtvoorstelling vanaf 27 maart 20 uur drie weken lang gratis is te zien via de site van de Brusselse opera.