Operatie Product

‘Als amateur zonder naam of niks bood ik mijn werk halverwege de jaren tachtig aan bij amateurbladen. Deze strip over Indië van vier pagina's werd gepubliceerd. De title is Operatie Product, naar de codenaam van de eerste politionele actie. Het ging Nederland om producten, om de handel in rubber en suiker, want vlak na de oorlog was er een grote behoefte aan geld.

„Ik ben een gemankeerd geschiedenisdocent, die geschiedenisverhalen probeert te combineren met spannende verhalen. Mijn stijl was nog realistisch. Tekenaars in die stijl als Giraud (de tekenaar van Blueberry), Mézières en Hermann (Bernard Prince) inspireerden me. Ik was nog zoekende.

„Mijn interesse voor Indië komt voort uit een bijzondere gebeurtenis. Als elfjarige zwaaide ik naar keizer Hirohito en hij zwaaide terug. Ik woonde in de Plantagebuurt in Amsterdam en Artis was een natuurlijke speelplek voor me. Op een dag zag ik dat er een limousine door Artis reed, ter hoogte van de apenrots. Ik dacht: dat móet een beroemdheid zijn. Ik zwaaien. Als enige, want de rest van het publiek keek stuurs voor zich uit. Dus Hirohito zwaaide terug. We hadden echt oogcontact. Ik werd meteen in mijn kraag gegrepen door een wildvreemde man die mij vroeg of ik niet wist dat hij het Japanse equivalent van Hitler was. Vanaf dat oogcontact met iemand voor wie jonge jongens zich te pletter vlogen, was mijn interesse gewekt voor dat deel van de oorlog.”