Wie is die redder van NedCar?

Niemand heeft ooit van Q-PM gehoord. Gaat het om een serieuze kandidaat voor de overname van NedCar?

Als je stuurloos op zee dobbert, maakt het weinig uit welke boot je komt redden. Dus als een volslagen onbekend bedrijf uit het welvarende Zwitserse Zug zich in het Limburgse Born meldt om NedCar over te nemen, is iedereen blij.

Gisteren liet directeur Geoffrey Hunziker van het Zwitserse Q-PM in Het Financieele Dagblad weten dat hij NedCar voor 1 euro wil kopen van Mitsubishi. Daarna wil zijn bedrijf de komende vijf jaar 700 miljoen in NedCar steken. En alle 1.500 werknemers kunnen hun baan houden. Sterker nog, de komende jaren komen er zelfs banen bij.

Prachtig nieuws. Maar in de loop van de dag ontstond twijfel over de draagkracht van reddingsbootQ-PM. Hoe serieus is het Zwitserse bedrijf? Wat is het eigenlijk voor bedrijf? En hebben ze geld om NedCar te laten bloeien?

Op internet is weinig over het bedrijf Q-PM te vinden. Er is een website, maar daar staat alleen op dat er aan gewerkt wordt en dat de bezoeker snel nog maar eens terug moet komen. Een telefoonnummer is er niet. Uit gegevens van het handelsregister staat naast Geoffrey Hunziker – twee connecties op Linkedin – ook ene Stefan Werner ingeschreven als bestuurder van het bedrijf. Q-PM is gevestigd midden in Zug, in een gebouw met nog tientallen bedrijfjes.

Bestuurder Werner heeft ook een adviesbedrijf in Zug. Hij was vanochtend niet telefonisch bereikbaar. Werner benadrukte vandaag in het FD nogmaals dat de plannen van Q-PM serieus zijn.

De financiering is naar zijn zeggen rond, waarbij „stevige partijen” voor veel geld zorgen. Q-PM werkt samen met Duitse en Oostenrijkse partijen en er is volgens Werner al contact geweest met het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), dat onder het ministerie van Economische Zaken valt.

Een woordvoerder van het ministerie bevestigt dat Q-PM zich „net als verschillende andere partijen” bij het NFIA gemeld heeft als geïnteresseerde. Hoe serieus die plannen allemaal zijn, wil de woordvoerder niet zeggen. „Er zitten kansrijke en minder kansrijke plannen tussen. Maar ook de minder kansrijke plannen worden serieus bekeken.”

Q-PM liet gisteren via het Financieele Dagblad weten dat het in Born zogeheten wankelmotoren wil gaan bouwen. Dat is opmerkelijk, omdat de wankelmotor op dit moment alleen nog door Mazda in auto’s wordt gebruikt.

Veel fabrikanten hebben met deze motor geëxperimenteerd, en er zijn auto’s en motorfietsen met wankelmotoren gebouwd, maar de motor is nooit doorgebroken. Dat komt onder meer doordat hij niet erg zuinig is. Bij de wankelmotor gaat de zuiger niet op en neer, zoals in de reguliere diesel- of benzinemotor, maar draait hij rond in de cilinder. De plannen van Q-PM zijn ook opmerkelijk omdat NedCar auto’s assembleert, waarbij motoren kant-en-klaar worden aangeleverd.

Een woordvoerder van NedCar-eigenaar Mitsubishi liet gisteren vanaf de autobeurs in Genève weten dat het bedrijf nog nooit van Q-PM heeft gehoord. Op dezelfde beurs zei een Europese directeur van autofabrikant Nissan interesse te hebben in NedCar als toeleverancier van onderdelen. Volledige overname ziet Nissan niet zitten.

Voor NedCar is het afwachten welke reddingsboot ook echt blijkt te kunnen varen.