iPhone twee keer betaald

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: telecombedrijven Hi en Vodafone.

Haar geduld is op, schrijft Henriette Heijne uit Marknesse. Wat is er gebeurd? Eind januari heeft ze haar telefoonabonnement van Hi omgezet naar een iPhone-abonnement. Voor het nieuwe toestel moest ze 159,95 euro bijbetalen. Aldus geschiedde, op 23 januari, met behulp van iDeal.

De iPhone werd echter niet geleverd. „Bij telefonische navraag bleek dat zowel mijn bestelling als mijn betaling niet te traceren was.” Telefonisch werd een nieuwe bestelling doorgevoerd, en Heijne moest het geld opnieuw overmaken. Hi beloofde Heijne haar eerste betaling terug te storten. Dat is tot op heden niet gebeurd. „Het toestel is geleverd, maar de terugstorting blijft uit.” Heijne heeft Hi een aantal keer gebeld. „Het laatste contact was op 26 februari. Mij is toen beloofd dat het geld op 2 maart teruggestort zou worden; uiterlijk 5 maart zou het op mijn rekening staan.” Afgelopen maandag keek Heijne dan ook vol verwachting naar haar saldo. Niets. „Ik heb wéér gebeld, maar toen zeiden ze dat ik een brief moest schrijven omdat het telefonisch helemaal niet afgewikkeld kón worden. Ik word al weken aan het lijntje gehouden.”

De woordvoerder van KPN (het moederbedrijf van Hi) belooft met spoed te achterhalen wat er is gebeurd. Na anderhalf uur volgt een e-mail: „Helaas is door een fout de eerste betaling niet goed uitgevoerd. De terugbetaling is nu voorzien voor aanstaande vrijdag. Wij houden uiteraard een vinger aan de pols of dit ook daadwerkelijk gebeurt.” Mevrouw Heijne, nog even afwachten dus. Ook wij zullen een vinger aan de pols houden.