Een butler voor reizigers

Je hebt van die apps waar je naar gaat leven: alles is een onderbreking in de quality time tussen jou en je app. Zoals DrawSome. Ik heb al een aantal vrienden verloren aan deze digitale variant op Pictionary. Er bestaat ook een ander soort: je opent deze app bijna nooit, maar als je ’m dan een keer nodig hebt, staat hij als een huis. Zoals Shazam, de liedjesraadservice. Of PIN, voor de dichtsbijzijnde pinautomaat. Nieuw in dat rijtje is de OV Butler, een app waarmee je gemakkelijk geld kunt terugvragen aan het openbaar vervoer als je bent vergeten uit te checken of een flinke vertraging had. Dat terugvragen is nogal een gedoe, waar in veel gevallen zelfs papieren formulieren (!) bij komen kijken. Dat moet gemakkelijker kunnen, dacht de OV Butler. Nu hoef je alleen maar in te loggen met de gegevens van vervoerderssite ov-chipkaart.nl, een formuliertje in te vullen en op versturen klikken. OV Butler heeft een deal gesloten met een drukker, print daar de claim uit en verzendt het papiertje naar de vervoerder. Binnen anderhalve week zijn er al vijfhonderd claims doorgestuurd.

Voor reizigers is het nu veel gemakkelijker om aanspraak te maken op het geld waar zij recht op hebben. Voor de vervoerder is dat niet ideaal: grote kans dat er nu veel meer claims binnenkomen. Maakten zij daarom zelf nooit zo’n app?

Die vraag is in dit digitale tijdperk echter niet meer relevant. Als je als bedrijf de klant niet op z’n wenken bedient, komt er wel een nerd tussen die dat met handig programmeren oplost.

Sommige bedrijven ontgaat dat nog, maar de overheid heeft het al wél door. Zij organiseerde vanuit drie ministeries de wedstrijd ‘Apps voor Nederland’, waarbij ontwikkelaars op basis van overheidsdata nieuwe apps kunnen ontwikkelen. Minister Verhagen reikte eind januari de prijzen uit en beloonde bijvoorbeeld de app 10.000 scholen. Daarmee kunnen ouders en jongeren op basis van een duidelijk overzicht een goede school kiezen. Die data stonden al online, maar zijn dankzij topontwikkelaars nu veel gemakkelijker te raadplegen.

Vervoerders blijven intussen verrast worden. Vraag maar aan de NS. Lang voordat zij een reisplanner-app lanceerde, had een Delftse student in 2008 al duizenden reizigers gelukkig gemaakt met een zelfgebouwde variant op m.ns.nl. En passent verdiende die student er ook geld mee, de Trein-app kostte 2,39 euro (inmiddels 79 cent). De OV Butler-app is nog gratis, maar de programmeurs hopen geld te verdienen aan de data die ze verzamelen. Zo kunnen ze over een paar maanden precies aan vervoerders vertellen op welke punten reizigers vaak vergeten uit te checken. Tegen een vergoeding, uiteraard.