Binnen bellen lukt al 7 jaar niet

Foto Chris Keulen

In de Utrechtse vinexwijk Vleuterweide staan de bewoners vaak samen op de stoep te bellen. Best gezellig, maar ook koud. Gewoon binnen bellen gaat niet, schrijft Misha van Hamersveld aan Help@NRC. „Nul bereik.” Het belprobleem treft alleen wijkbewoners met een abonnement op Vodafone, zoals Van Hamersveld. KPN doet het „prima” en ook T-Mobile heeft een „redelijk” bereik. Maar Vodafone is een drama. „Als ik soms wel bereik heb, valt het gesprek halverwege weg.”

Klagen had tot nog toe geen effect. „Eerst zei Vodafone dat het aan de stevige isolatie van onze huizen zou liggen. Onzin, want waarom lukt het KPN dan wel?” Daarna kreeg Van Hamersveld te horen dat ze geduld moest hebben. „Tja, ik wacht intussen dus al 7 jaar op verbetering.”

Haar laatste hoop is gevestigd op Help@NRC. „Benieuwd hoe ver jullie komen!” En dus werpen wij ons met frisse moed op de eerste de beste Vodafoner die we aan onze telefoon krijgen (een toestel met Vodafone-abonnement, maar dit terzijde). Woordvoerder Bart Bakker wil onmiddellijk aan de slag om het probleem „uit te zoeken op zendmastniveau”.

Dat klinkt voortvarend, en dat is het ook. Nog dezelfde dag worden we teruggebeld door Bakkers’ collega Richard Mes. „Wij hebben contact gehad met onze netwerk engineers”, barst hij opgewekt los. En wat blijkt? De wijk van Misha van Hamersveld „is voornamelijk voorzien van laagbouw. En zendmasten moeten op een hoog gebouw staan.” Er is dus nog geen mast in haar wijk? „Euh, nee”, zegt Mes. „Die moeten we nog bouwen, maar we hebben de vergunningen nog niet rond.” Hoe kan het dan dat KPN en T-Mobile wél bereik hebben in Vleuterweide? Mes: „Is dat zo? Daar zou ik niks over durven zeggen.”

En nu? Verhuizen? „Zeker niet”, vindt Mes. „Er is een mogelijke oplossing, bleek vandaag. Dichtbij de wijk zit een hoog kantoor van Binnenlandse Zaken. Daar staat al een opstelpunt op het dak waar we een zendmast op kunnen zetten. We gaan nu onderzoeken of dat op korte termijn kan. En anders gaan we een mobiele mast plaatsen.”

En tot die tijd? Help@NRC zou zeggen: compensatie voor de Vodafone-abonnees in Vleuterweide. „We zullen zeker coulant met deze mensen mee omgaan”, belooft Mes.

Tekst Barbara Rijlaarsdam en Patricia Veldhuis. Mail naar help@nrc.nl.