‘Oneerlijke vliegtaks kost Schiphol 200 banen en 150.000 passagiers’

Vorig jaar steeg het totaal aantal passagiers dat Schiphol verwerkte nog flink. Foto AP / Evert Elzinga

Een verlies van tweehonderd arbeidsplaatsen, een prijskaartje van 3,6 miljoen euro en 150.000 minder passagiers. Dat is de rekening die Schiphol onder ogen krijgt dankzij de invoering van de Europese vliegtaks.

Dit concludeert althans staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) nadat hij een onderzoek instelde naar de door de EU ingevoerde toeslag. De kosten van de invoering lopen voor KLM op tot zo’n 30 miljoen euro. Als dit doorberekend wordt in de ticketprijzen, verliest de grootste Nederlandse vliegmaatschappij 150.000 passagiers, berekende het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid van het ministerie. Omdat KLM de belangrijkste klant is voor Schiphol, moeten ook daar banen verdwijnen.

“In welke mate deze stapeling van effecten daadwerkelijk zal optreden is niet te voorspellen, maar ik ben van mening dat het risico daarop dusdanig is dat we onze ogen daar niet voor mogen sluiten. De resultaten onderschrijven wat mij betreft de noodzaak van een mondiaal systeem.” - Atsma’s conclusie in de samenvatting van het rapport.

De opgelegde belasting, die begin dit jaar werd ingevoerd, moet de CO2-uitstoot terugdringen. Volgens de NOS doet Atsma eind deze week in Brussel een nieuwe poging de vliegtaks mondiaal te laten invoeren. Schiphol is extra gevoelig voor de heffing, omdat het vliegveld veel passagiers heeft die alleen overstappen. Door de kostenstijging wijken die wellicht uit naar Dubai of Turkije.

Overigens presenteerde Schiphol deze maand nog prima jaarcijfers. De winst steeg in 2011 met 15 procent naar 194 miljoen euro en de omzet met 8 procent naar bijna 1,3 miljard euro. Het aantal passagiers nam met 10 procent toe, tot een recordaantal van 49,8 miljoen. De grootste pijn van de vliegtaks zou dus eventueel gevoeld worden in het verlies van de tweehonderd banen. Qua passagiersaantallen is Schiphol nu de vierde luchthaven in Europa, na Heathrow, Charles de Gaulle en Frankfurt.