Nieuw record: meer dan een miljard euro uitgegeven aan reclame op tv

De totale reclamebestedingen op televisie hebben vorig jaar voor het eerst de grens van een miljard euro overschreden. In totaal is er vorig jaar voor 1.017 miljoen euro aan reclame op tv uitgegeven tegen 973 miljoen euro in 2010. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van Stichting SPOT.

Sluikreclame op televisie rukt op. Vorig werd er 118 miljoen euro aan zogenoemde non-spot-reclame uitgegeven op de Nederlandse televisie; 6 miljoen meer dan in 2010. Non spot-reclame is adverteren op een zo onopvallend mogelijke manier: producten die ineens in beeld verschijnen of programma’s die samenwerken met sponsors.

Zo bedacht Pepsi samen met RTL het idee om kandidaten in realityprogramma Expeditie Robinson een blikje Pepsi te laten winnen. En onlangs ontstond in de noordelijke provincies ophef omdat het Samenwerkingsverband Noord-Nederland een miljoen euro zou hebben betaald om de RTL-politieserie Moordvrouw in Friesland te laten opnemen.

De wensen van adverteerders op televisie veranderen. Met alleen ‘productplaatsing’ (product placement), het in beeld laten zien van een product, nemen de adverteerders vaak geen genoegen meer. De adverteerder wil meer een rol spelen in het verloop van een televisieprogramma en denkt mee over de inhoud.

‘Iedereen wint’

Matthias Scholten, directeur content van RTL vandaag in NRC Handelsblad:

“De adverteerder wil een haakje of een raakvlak met het programma. En als je reclame niet doorhebt, dan is dat niet erg. En er is voor ons meer geld beschikbaar, en dus ziet het programma er beter uit. Iedereen wint.”

‘Als we een reclame niet doorhebben, kunnen we ons er ook niet tegen wapenen’

Maar volgens hoogleraar consumentengedrag en schrijver van het boek The Psychology of Advertising Bob Fennis is de toenemende hoeveelheid sluikreclame een riskante ontwikkeling:

“De nieuwe reclamevormen maken consumenten kwetsbaar. Als we een reclame niet doorhebben, kunnen we ons er ook niet tegen wapenen.”

Lees vandaag meer in NRC Handelsblad of in de digitale editie.