Emissiehandel ten nadele Schiphol

De invoering van het het Europese systeem voor emissiehandel binnen de luchtvaart leidt tot een verslechtering van de concurrentiepositie van KLM en Schiphol. Dat schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Joop Atsma (CDA) in een brief aan de Tweede Kamer.

Vanaf 1 januari van dit jaar is het zogeheten Europees Emissiehandelssysteem (EU ETS) ook van toepassing binnen de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf dit jaar emissierechten kopen voor de CO2 die ze uitstoten. De maatregel heeft geleid tot fel verzet van Europese luchtvaartmaatschappijen, die vinden dat ze op achterstand worden gezet ten opzichte van hun Amerikaanse en Aziatische concurrenten.

Een rapport van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), een onderdeel van het ministerie van Infrastructuur, onderschrijft de klacht. Voor KLM betekent de invoering van de emissiehandel een extra kostenpost van 30 miljoen euro per jaar in de periode 2012 tot 2020. Als de KLM deze kosten gaat doorberekenen aan de klant, zal het dit jaar 150.000 (0,6 procent) minder passagiers vervoeren, aldus het rapport. Het gaat om een relatieve daling, omdat het aantal passagiers wereldwijd stijgt. In 2020 zou het nadeel voor KLM kunnen zijn opgelopen tot 225.000 passagiers (0,9 procent).

Ook Schiphol krijgt volgens het KiM last van de emissiehandel. De luchthaven profiteert van het grote aantal passagiers dat in Amsterdam overstapt. Maar als KLM relatief duurder wordt, zullen concurrenten als Emirates en Turkish Airlines klanten afsnoepen en zullen minder passagiers Schiphol aandoen. Het KiM schat dat dit kan leiden tot een relatieve daling van 200.000 passagiers dit jaar. Dit betekent 3,6 miljoen euro minder omzet, en een ‘verlies’ van 200 arbeidsplaatsen.

De berekeningen van het KiM zijn gebaseerd op een prijs van 10 euro per kilo CO2. Mocht de prijs stijgen (de emissierechten zijn vrij verhandelbaar), dan valt het nadeel voor KLM en Schiphol nog groter uit. Ook een boycot van niet-Europese luchtvaartmaatschappijen zouden de nadelige effecten kunnen versterken. Volgens staatssecretaris Atsma spant Nederland zich in om de onderhandelingen voor een wereldomspannend systeem voor emissiehandel zo snel mogelijk af te ronden.