Parijs (1): antieke kimono’s en middeleeuwse invloeden

Al vanaf het begin van zijn carrière staat Dries van Noten bekend om zijn dessins. Na 25 jaar heb je alles dan wel zo ongeveer uitgeprobeerd, zou je denken. Maar Van Noten weet zichzelf nog steeds te vernieuwen. In de vrouwencollectie voor dit voorjaar combineerde hij 17de eeuwse gravures met zeegezichten en foto’s van nachtelijk

Dries van NotenDries van Noten

Al vanaf het begin van zijn carrière staat Dries van Noten bekend om zijn dessins. Na 25 jaar heb je alles dan wel zo ongeveer uitgeprobeerd, zou je denken. Maar Van Noten weet zichzelf nog steeds te vernieuwen. In de vrouwencollectie voor dit voorjaar combineerde hij 17de eeuwse gravures met zeegezichten en foto’s van nachtelijk Los Angeles, in de mannencollectie voor najaar 2012, die hij in januari showde, verwerkte hij werk van de Nederlandse kunstenaars Gijs Frielink en Letman.

Voor zijn vrouwencollectie putte hij uit antieke Chinese, Japanse en Koreaanse kimono’s en jassen uit de archieven van het Victoria & Albert Museum in Londen. In plaats van de dessins gewoon over te nemen, liet hij de kledingstukken platgelegd fotograferen, en maakte daar weer prints mee. Gedeelten van de gefotografeerde kledingstukken doken scheef en op onverwachte plaatsen op op zwarte, witte en legergroene kleren; iets wat op een mouw leek aan de bovenkant van een rok, een gedecoreerde ronde hals van een jas op de achterkant van een jas, een schuin geplaatste kimono over een colbert. De referentie was nog steeds te herkennen, maar werd nooit te letterlijk.

Dries van NotenDries van Noten

Van Noten is nooit een man van korte rokken en diepe decolletés geweest, maar de snit van de kleren was dit keer bijna streng. ,,Om het geloofwaardigheid te geven”, zoals hij na afloop van de show zei. Jassen waren mannelijk en militairgesneden, blouses werden hoog dichtgeknoopt, veel rokken en jurken vielen tot over de kuit. Onder kortere jurken, rokken en werden broeken gedragen, er broeken met een hoge taille en wijde, smal lopende pijpen in patchwork van gewatteerde stof, een materiaal waarin je een ook een verwijzing naar het oosten kon zien.

Naast hooggehakte laarsjes waren er loafers met een brede, lage hak  van imitatiehoorn. Het was, al met al, precies het soort collectie waarom vrouwen, en niet alleen jonge, naar Dries van Noten gaan: Eigenzinnig, sfeervol, en zeer draagbaar.

Ann DemeulemeesterAnn Demeulemeester

De klant van Ann Demeulemeester weet ook wat ze krijgt: veel zwart, veel leer, goede jassen, stoere laarzen. De modellen in Demulemeesters show hebben vaak iets van vrouwelijke krijgers, en dit keer nog meer dan anders: hun met veren versierde haar piekte  alle kanten uit,  onder jasjes met uitstaande schootjes werden smalle leren broeken en laarzen met kappen tot over de knie gedragen; een bijna middeleeuws beeld. Daarnaast waren er sluike jurken en lange jassen, in zwart en blauw satijn, korte leren tops met bijna gebeeldhouwde kragen of en leren jacks die zo kort waren, dat er nog net een mouw in kon worden gezet.

Rick OwensRick Owens

Krijgers en stammen zijn ook woorden die bij iedere show van de Rick Owens opduiken, een in Parijs gevestigde Amerikaanse ontwerper die eveneens bekend staat om het leer. Zijn show begon gisteren met lange jurken in pluizig materiaal onder lange, wollen jassen. Bij iedere andere ontwerper zou dat er warm en zacht hebben uitgezien, maar niet bij Owens; daar zorgden de gebreide gezichtsmaskers, de twee brandende balken die aan her begin van de catwalk, en niet te vergeten de muziek (Ima Read van Zebra Katz) wel voor.

Pas halverwege de show dook Owens beroende leer op: korte jasjes met zeer brede mouwen, die van achter elegante waren geplooid. Owens besloot zijn show met patchwork jassen, van leer, stof en/of bont, of helemaal van verschillende soorten bont, in een grafisch patroon.

De middeleeuwse sfeer die onderhuids te voelen was bij Rick Owens en Ann Demeulemeester, werd expliciet gemaakt bij Carven, een oud Frans huis dat onder leiding van ontwerper Guillaume Henry sinds een paar jaar  is met een nieuw leven als hip, jong en relatief betaalbaar modemerk. De tuin der lusten van Jheronimus Bosch was de inspiratie voor een print, de bolle rokken, het fluweel, kapmouwen en losse jassen refereerden aan de mode uit die tijd, met de laser ingesneden suède deed denken aan glas in lood ramen.

Maar de korte rokken en schoenen met plateauzolen en zeer hoge hakken waren zonder twijfel van nu.

Eerder, in een iets kortere versie, gepubliceerd in NRC Handelsblad.

Bekijk meer foto’s van de shows van Rick Owens, Ann Demeulemeester en Dries van Noten.

Fotografie: Peter Stigter