Koester verveling

Volgens marktbureau GfK hebben 5,5 miljoen Nederlanders een smartphone en 1,7 miljoen mensen een tablet. Zit jij daar tussen? Dan bent je vierentwintig uur per dag bereikbaar: via mail, sms, WhatsApp, Ping, Twitter, Facebook en o ja, de telefoon. Al snel kent je leven dan geen verloren moment meer. In de rij, langs de lijn, achter je bureau; de smartphone is altijd binnen handbereik. Dat kan enigszins overweldigend zijn. Daarom: Hoe om te gaan met die 24/7 bereikbaarheid?

1Bereikbaarheid is verslavend. Kijk in de trein om u heen en u ziet vrijwel elke reiziger gebiologeerd naar het schermpje van de smartphone staren. Waarom is dat apparaatje zo verslavend, vroegen vier Finse onderzoekers zich af. Verveling, luidde het antwoord. Hun respondenten checkten bij de eerste tekenen van verveling de telefoon – gemiddeld na 30 seconden. Want dat biedt erkenning op afroep. Ieder nieuw berichtje geeft ons een lekker gevoel: iemand denkt aan ons. Aandacht is de beloning voor het checken en natuurlijk heeft dat een verslavende werking. Zodra u zich daar bewust van bent, kunt u de automatische greep naar de smartphone beter plaatsen. Vraag uzelf: ‘Ben ik echt iets van plan op mijn telefoon, of pak ik dat ding uit verveling?’

2Neem de regie. Jij bent de baas, de mensen die contact met je zoeken niet. Neem daarom de regie en begin de dag nooit met e-mail. Je inbox is niets anders dan een to-do-list waar andere mensen op kunnen schrijven. Wie eerst zijn mail leest en dan bepaalt wat er die dag moet gebeuren, leeft naar andermans grillen. Pak dus voordat je mail, Twitter of Facebook opent een post-it en schrijf drie dingen op die de dag tot een succes zouden maken. Werk het lijstje af, en open dan pas die gecrowdsourcde to-do-list.

3Geef geen antwoord. Dat je je bewust bent van je bereikbaarheidsjunkieschap, betekent niet dat je familie, vrienden en collega’s dat ook zijn. En dus word je voor het minste of geringste bestookt met berichtjes. Vroeger was het asociaal om correspondentie te negeren, maar nu is het geoorloofd. Anders hebben we een dagtaak aan reageren. De beste trainingsmethode om je relaties er toe te bewegen meer gedoseerd te communiceren, is alleen reageren op berichtjes die je aandacht verdienen. En als je daarop wordt aangesproken, leg je gewoon uit dat het aantal mailtjes simpelweg niet meer te beheersen is. Er zijn nog heel weinig mensen over die zich in dat probleem níét herkennen.

4Zet je telefoon uit. Het onding kan jou elk moment uit een intiem etentje, goed boek of pittig beleidsstuk halen. Weg concentratie, weg aandacht. Maar uitzetten lijkt zo’n grote stap. Wat als een collega in een noodsituatie mij niet kan bereiken? Wat als mijn kind zichzelf heeft buitengesloten? Die angst zorgt ervoor dat we elk mooi moment blootstellen aan een brute telefonische onderbreking. En dat terwijl we decennia lang zonder al te veel problemen slecht bereikbaar waren. Leer jezelf die angst te beheersen door tijdens momenten die je dierbaar zijn de telefoon op stil te zetten. Echt stil, dus ook zonder trilfunctie. Bijvoorbeeld tijdens een toneelstuk. Hoe je het ook wendt of keert, een trillende broekzak brengt je tijdens een sleutelscène toch even van je apropos. Voer het aantal momenten dat de telefoon op stil staat vervolgens gestaag op en geniet van het vermogen om ergens met de volle aandacht bij te zijn.

5Koester verveling. Peter Bregman, een blogger van de Harvard Business Review, was dolgelukkig met zijn iPad. E-mailen, artikelen schrijven, z’n favoriete serie en het nieuws kijken – alles deed hij ermee. Bregman vond de iPad zó goed, dat hij het apparaat terugbracht. Hij verveelde zich namelijk nooit meer. En dat was voor hem een probleem: „Mijn beste ideeën komen als ik niet productief ben. Voor je het weet, denk je niet meer na. Dan kijk je wel je favoriete series in bed, maar kom je niet meer met goede ideeën.” Leer van Bregman en durf te vervelen. Dan kun je daarna via de smartphone laten weten hoe het was.