USG: last van crisis

Ondanks de economische neergang in Europa heeft Uitzendbureau USG People omzet en bedrijfsresultaat op peil weten te houden. De reorganisaties van het afgelopen jaar drukken het bedrijf echter de rode cijfers in.

Vanmorgen publiceerde USG People cijfers over het afgelopen jaar. De omzet van het uitzendconcern, dat vestigingen in tien Europese landen heeft, groeide met 5 procent tot 3,2 miljard euro. De bruto winst steeg met 3 procent tot 122 miljoen.

Ondanks deze resultaten sloot USG People het jaar af met een verlies van 40,2 miljoen euro. In het afgelopen kalenderjaar heeft het bedrijf afschrijvingen gedaan, vooral op activiteiten in Spanje, dat in een diepe recessie zit. Daar bovenop komen de kosten van een omvangrijke reorganisatie die USG in het afgelopen jaar heeft doorgevoerd. De reorganisatiekosten – 62,1 miljoen – zijn de belangrijkste oorzaak van het verlies. USG heeft er voor gekozen deze kosten in één keer in de boeken op te nemen, zegt bestuursvoorzitter Rob Zandbergen. „Hierdoor kunnen we met een betere kostenstructuur het nieuwe jaar in.”

De recessie die verschillende Europese landen heeft getroffen, werkt door in de cijfers van USG. In het vierde kwartaal daalde de omzet met 5 procent naar 795,3 miljoen euro, tegen 834,7 miljoen euro in 2010. Analisten hadden een omzet van 816 miljoen euro voorzien. (NRC)