De zoektocht naar 'Feminem'

Drie veelbelovende rapsters. Wat hebben ze gemeen? Ze zijn grof, retro en ‘getto’.

Rolinde Hoorntje

Redacteur Cultuur

‘Pussy, pussy, pussy.” Een blonde dame met ellenlange benen, wespentaille en opvallend ronde billen rapt. Hard. Over haar geslachtsorgaan, drugs en andere zaken die MTV niet halen. Ondertussen zuigt ze aan een ijslolly op de veranda voor een huis in een woonwagenpark. Meet Iggy Azalea (21), ofwel Amethyst Kelly, de blanke vrouwelijke mc (‘femcee’) die vijf jaar geleden van het Australische platteland naar Miami verhuisde om het te maken als rapper.

Azalea is na de eveneens blanke Natassia ‘Kreayshawn’ Zolot (22) uit Oakland en de donkere Azealia Banks (20) uit Harlem, New York, de derde femcee die in de belangstelling staat. De namen alleen al, zijn aanleiding voor vergelijking . Maar de dames hebben meer gemeen.

Om te beginnen hun rauwe, retro, ‘getto’ look. Vierkante oorringen, kleding met een knipoog naar de jaren negentig en ook de auto’s in de video gaan net zo hard op en neer als in de oude video’s van Dre en Snoop. Geen dure ontwerpers voor de dames, geen liters champagne of al te veel bling. Het zijn creatieve types. Banks zat in de theaterklas op de beroemde La Guardia highschool in Manhattan, Azalea tekent en Kreayshawn filmt muziekvideo’s. Getto dus, maar wel met een hipster randje. Dat hoor je terug in de elektro-invloeden in hun muziek, dat zie je aan de nerdy zonnebrillen en dat lees je in teksten van Kreayshawn als: „Gucci Gucci, Louis Louis, Fendi Fendi, Prada Prada, the basic bitches wear that shit so I don’t even bother.”

Deze femcees hebben een streetswag (straatstijl) die past bij de achterstandsituaties waarin ze opgroeiden – Banks bij haar moeder in Harlem die haar sloeg en Kreayshawn in East Oakland, bijgenaamd Murder Dubs vanwege het grote aantal drugsmoorden in de wijk. Je hoort het ook terug in hun controversiële teksten. Rappers zijn vaker grof in de mond, maar deze femcees tillen schuttingtaal naar een hoger plan. Ze schuwen het B-woord (‘bitch’) niet en praten over hoeren en seks, maar stellen zichzelf in woord noch beeld op als mannelijk accessoire. Ze gebruiken hun vrouwelijkheid in hun eigen voordeel. Daar komt bij dat zowel Kreayshawn als Banks openlijk flirt met haar biseksualiteit. Banks single ‘Liquorice’, heeft een onderwerp dat misschien nog wel meer taboe is in Amerika: de interraciale relatie.

Hun controversiële street meets chic-stijl (rauw met een hip randje) is misschien wel de reden waarom ze door de mode-industrie worden omarmd. Banks trad al op al bij modeontwerper Karl Lagerfeld thuis. Haar laatste single ‘Bambi’ ging deze maand in première op de catwalk bij Thierry Mugler. Creatief directeur Nicola Formichetti doet de styling van de video.

Grof of niet, vooral Azalea en Azealia zijn al snel door de gevestigde media onthaald als belofte. Banks lanceerde dit najaar haar single ‘212’ op YouTube. Een zwart-wit gemonteerde video waarin ze tegen de achtergrond van een stenen muur in een afgeknapte spijkerbroek, Micky Mouse trui en Pippi Langkous-vlechtjes, een ode brengt aan orale seks. De video leverde haar een derde plek op in de BBC Sound of 2012 lijst. Zowel Azalea als Banks is genomineerd voor een MTV Woodie Award naast andere beloftes als rapper A$AP Rocky en zangeres Lana del Rey.

De internethype rond alle drie droeg ongetwijfeld bij aan het snelle succes. Azalea werd in september opgepikt door celebrity blogger Perez Hilton. Banks is een van de vijf mensen die door Kanye wordt gevolgd op Twitter. Kreayshawn’s video ‘Gucci Gucci’ werd meer dan 30 miljoen keer online bekeken, waarvan 1,5 keer in de eerste twee weken. Op dit moment zit Azalea in de studio met rapper T.I. en Banks gaat samenwerken met Adele-producer Paul Epworth en M.I.A. Debuutalbums van alle drie de dames worden deze zomer verwacht.