Beter Bed ziet sterke groei in Duitsland

Beter Bed voorspelde vorig jaar ‘uitdagende marktomstandigheden’. Toch sloot het bedrijf 2011 positief af, met dank aan Duitsland.

Beter Bed kan tevreden terugkijken op 2011. Met een nettowinststijging van 0,3 procent naar 28 miljoen euro en een omzetstijging van 6 procent naar 379 miljoen euro eindigt het bedrijf net als vorig jaar met recordcijfers. Maar er is niet alleen goed nieuws: de Nederlandse markt voor slaapcomfort heeft het zwaar. Hier daalde de omzet van Beter Bed het afgelopen jaar met 2 procent. De beddengigant noemt een verlaagd consumentenvertrouwen en de lagere koopbereidheid van de Nederlanders als oorzaken van de cijfers. Vanaf augustus 2011 zag Beter Bed het aantal orders of aanvragen als gevolg hiervan sterk dalen, met een omzetdaling van 12 procent in het vierde kwartaal als dieptepunt.

Aan slapend Nederland heeft de beddenfabrikant zijn winstcijfers dus niet te danken. Het zijn de Duitsers die Beter Bed redden. Over heel 2011 groeide de omzet in Duitsland met 10 procent, in het vierde kwartaal zelfs 16 procent. Opvallend genoeg is ook in Duitsland het consumentenvertrouwen de belangrijkste verklaring voor de cijfers, zij het nu in positieve zin: het vertrouwen in de economie blijft bij onze oosterburen volgens het bedrijf op „een ongewijzigd hoog niveau”.

Directievoorzitter Ton Anbeek: „Het verschil in consumentenvertrouwen tussen de twee is te verklaren door het feit dat de Nederlandse consument te maken heeft met de woning- en de pensioencrisis, bovenop de eurocrisis.” De woning- en pensioencrisis zijn volgens Anbeek: „uniek voor Nederland”. Ook heeft Nederland volgens Anbeek meer beleggende gezinnen dan Duitsland, hierdoor daalt het consumentenvertrouwen in Nederland eerder.

De strategie die Beter Bed vorig boekjaar ook goede cijfers opleverde (een nettowinst van 17 procent), is dit jaar doorgezet: het bedrijf blijft uitbreiden. In 2011 kwamen er per saldo zeventig winkels bij, verspreid over Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Polen en sinds 2011 ook België. Liefst 123 winkels openden in 2011 hun deuren, 53 winkels werden gesloten. Duitsland is verantwoordelijk voor het leeuwendeel hiervan, met een percentage van zestig. Hier is vooral de cash & carry-winkelformule Matratzen Concord, als onderdeel van Beter Bed Holding, actief, met 815 winkels.

De vraag is hoelang die expansie van verkooppunten nog winstgevend kan blijven. Volgens Anbeek kan de strategie zeker nog vijf jaar vooruit: „We willen jaarlijks tussen de vijftig en honderd winkels per jaar openen, in totaal dus zo’n driehonderd tot vijfhonderd winkels in vijf jaar.”

Wat de Nederlandse markt betreft zijn de voorspellingen van Anbeek voor het lopende jaar weinig hoopgevend. Opnieuw noemt hij de marktomstandigheden in onder meer Nederland „uitdagend” en verwacht hij een lage koopbereidheid. Het Nederlandse beleid zal dan ook meer op kostenbesparing gericht zijn dan in Duitsland. Wel denkt het bedrijf dat Duitsland ook het lopende jaar in staat is de daling van de orderintake te compenseren.

Ondanks deze weinig rooskleurige prognose is Beter Bed van plan om een dividend van 1,10 per aandeel uit te keren. Hiermee is een bedrag van 85 procent van de nettowinst gemoeid, Vorig jaar keerde Beter Bed nog de volle 100 procent uit. Op de beurs daalde de koers van Beter Bed vanmorgen met 2 procent.