GM wil aandeel in Peugeot Citroën

De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) en het Franse PSA Peugeot Citroën hebben gisteren bevestigd dat ze strategisch gaan samenwerken. De twee producenten willen de komende vijf jaar 1,5 miljard euro aan kosten besparen door gezamenlijk onderdelen in te kopen en chassis te vervaardigen.

GM, in Europa producent van Opel en Vauxhall, zal daartoe een belang van 7 procent nemen in het Franse bedrijf, door middel van een kapitaalsverhoging van 750 miljoen euro. Daarmee zou GM in grootte de tweede aandeelhouder worden na de familie Peugeot, die al meer dan 200 jaar de scepter zwaait in het bedrijf.

De samenwerking zou de overlevingskansen van de betrokken merken op de zeer competitieve Europese markt, waar bovendien een flinke overcapaciteit is, moeten vergroten.

GM heeft met Open en Vauxhall vorig jaar in Europa een verlies geleden van 700 miljoen euro. Topman Dan Akerson maakte onlangs bekend dat hij zal ingrijpen in de vestigingen in Europa waar geen winst wordt gemaakt. Gisteren verklaarde hij dat de alliantie met PSA Peugeot Citroën een „enorme kans biedt voor onze beide ondernemingen. Een combinatie van synergie en de eigen plannen, moet „GM ook op langere termijn winstgevend maken”. Onder werknemers van GM in Duitsland en Groot-Brittannië bestaat de vrees dat het bedrijf zou overwegen om vestigingen, met name in Bochum en Ellesmere Port, te sluiten.

Ook PSA Peugeot Citroën ziet nieuwe kansen in de samenwerking. Topman Philippe Varin zei gisteren vooral veel te verwachten van de „ontwikkeling” van nieuwe techniek. Het Franse bedrijf heeft zwaar te lijden onder de stagnatie op de Europese markt, waar het ongeveer de helft van zijn productie afzet. Vorig jaar leed de autobranche van het bedrijf een verlies van 439 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht PSA Peugeot Citroën alleen al op de eigen Franse markt 10 procent minder auto's te kunnen verkopen. De Europese markt zal, naar verwachting, dit jaar 5 procent krimpen.

Duitse experts verwachten dat de aangekondigde samenwerking inderdaad tot flinke kostenbesparing kan leiden. Branchekenner Ferdinand Dudenhöffer noemt de aanstaande alliantie „een kans voor Opel”. Als de ondernemingen erin slagen om te saneren en de overcapaciteit terug te dringen, zou die samenwerking op termijn een „solide fundament” kunnen verschaffen.

Opel pagina 28 en 29