Een goede loempia vergt oefenen

Oefening baart kunst, zeggen ze wel eens. Voor het zover is, baart oefening vooral een hoop frustratie en in het ergste geval RSI. Ik vind het ontzettend leuk om gitaar te spelen, maar ik kan het nog steeds niet. Omdat ik het geduld nooit heb gehad om die ladders, lickjes en riffjes eindeloos te herhalen

Oefening baart kunst, zeggen ze wel eens. Voor het zover is, baart oefening vooral een hoop frustratie en in het ergste geval RSI. Ik vind het ontzettend leuk om gitaar te spelen, maar ik kan het nog steeds niet. Omdat ik het geduld nooit heb gehad om die ladders, lickjes en riffjes eindeloos te herhalen op de rand van m’n bed. Darten in de kroeg is ook heel leuk. Maar zodra je zo’n bord thuis hebt hangen, is de lol er snel af. Want dan sta je opeens in je eentje ‘te oefenen’ en 180 gooi je toch nooit.

Bij koken kom je er gelukkig vaak wel omheen. Natuurlijk moet je een recept een paar keer uitvoeren om het te verfijnen. En een hoop handigheid komt met de kilometers. Maar ook een eerste keer komt er meestal wel wat eetbaars op het bord terecht, zonder er eerst 60 uur voor te hebben geoefend.

Daar zijn uiteraard een aantal uitzonderingen op. Het fileren van rondvis blijft een lastig karwei. Het uitbenen van vogels is helemaal een taaie. Hoe kleiner de vogel, hoe moeilijker het is. Oefenen gaat beter op een kalkoen dan op een kwartel, maar hoe vaak per jaar heb je een excuus om een kalkoen uit te benen?

Waar ook nog al wat oefening bij komt kijken, is het rollen van een goede loempia. Niet te vochtig en superstrak.

Snij de kool, paksoi en rode peper in dunne reepjes en meng met de taugé. Bak de groenten in drie ladingen aan in een hete wok met olie. Strooi er telkens wat sesamzaadjes over. Doe er vrij snel een grote scheut sojasaus bij, zodat de groenten beginnen te stomen. Voeg nu twee scheutjes vissaus en een druppeltje sesamolie toe. Haal de groenten uit de wok voordat de taugé helemaal slap is. Leg de groenten in een theedoek en knijp het vocht eruit. Haal het vel van de eendenborst en snij die ook in dunne reepjes.

Ontdooi de loempiavellen en trek ze per twee vellen los van de rest. Leg zo’n dubbel velletje als een ruit voor je. Bestrijk de bovenste twee randjes licht met eigeel. Leg in het midden een horizontaal rechthoekje van groenten en eend. Vouw nu het linker- en het rechterpuntje net over elkaar precies op het midden van je vullingrechthoekje. Vouw de onderste punt naar boven over de vulling en druk strak aan. Rol de loempia nu strak naar boven richting de laatste punt terwijl je steeds goed blijft aandrukken. Het is even oefenen.

Frituur de loempia’s op 180 graden tot ze mooi goudbruin zijn. Serveer ze met hoisinsaus. Je kunt ze makkelijk invriezen. Frituur ze dan direct uit de vriezer. Zorg wel dat je ze niet te dik rolt, anders zijn ze nog koud van binnen als ze al bruin zijn van buiten.

Loempia’s

Voor 15 loempia’s:

30 loempiavellen (20×20)

halve Chinese kool

halve paksoi

500 g taugé

rode peper, zonder zaad en lijst

625 g Pekingeendenborst

sesamzaadjes

sojasaus

vissaus

sesamolie

2 losgeklopte eidooiers