Eén miljard euro winst voor Ahold

Supermarktconcern Ahold heeft de omzet in 2011 zien stijgen met 5,5 procent naar 30,3 miljard euro. De nettowinst bedroeg één miljard euro, een toename van 19 procent. Dit alles ondanks de “lastige economische omstandigheden”.

Ahold boekte een sterk laatste kwartaal. Het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal was 11 procent hoger dan in dezelfde periode van 2010.

CEO Dick Boer in een toelichting:

“Wij verwachten dat ook 2012 weer een lastig jaar zal zijn voor de levensmiddelensector. Het huidige macro-economische klimaat betekent dat de consument zich nog steeds laat leiden door de prijs en dat de concurrentie hevig blijft. We zijn met onze sterke merken goed gepositioneerd om in onze belangrijkste markten vooruitgang boeken. Wel verwachten we dat de moeilijke economische omstandigheden en de timing van Pasen de omzetgroei in het eerste kwartaal zullen beïnvloeden.

We gaan in 2012 door met het efficiënter maken van onze kapitaalstructuur. Dat doen we door in groei te investeren, onze schuldpositie te verlagen en liquiditeiten te laten terugvloeien naar de aandeelhouder, terwijl we tegelijkertijd onze investment grade rating willen behouden.”

Eerder deze week maakte Ahold bekend dat ze de internetwinkel bol.com overnemen voor 350 miljoen euro.