Weldoener komt niet binnen

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@NRC gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: beveiligingssoftware en Libris

HELPDESK WORLD ONLINE FOTO RIEN ZILVOLD

Een noodkreet van Jantien Vonk in de mailbox van Help@NRC: van Sinterklaas kreeg zij een ebookbon waarmee ze het boek De weldoener van P.F. Thomése zou kunnen downloaden via de online boekwinkel van Libris. Dat mislukte. Na een aantal pogingen blijkt haar computer te oud voor het juiste downloadprogramma, Adobe Digital Editions. „Er zat niets anders op dan een nieuwe computer aan te schaffen.” Maar zelfs na de aanschaf van een splinternieuwe Mac lukte het niet om De Weldoener goed van het scherm te lezen. „Alinea’s liepen van de bladzijde af en breder beeld maken hielp niet. Kortom: onleesbaar.” Pogingen om het probleem zelf via Libris en haar plaatselijke boekhandelaar op te lossen mislukten. Vonk: „Mijn probleem was onbekend. Niets aan te doen.”

Bij de klantenservice van Libris kijken ze raar op van deze klacht. We worden doorverwezen naar Felix Hamer. Want: „Dat is de meneer bij ons die alles oplost wat betreft het digitale gebeuren.” Inkoopmanager Jan van Schoot van Libris reageert al even verbaasd. „Het moet wel een heel bijzonder probleem zijn, als wij het niet op kunnen lossen.”

Als Jantien Vonk haar gegevens daarna doorgeeft aan de juiste mensen, volgt al snel het verlossende mailtje van Felix Hamer. „Het blijkt dat de huidige versie van Adobe Digital Editions voor de Mac niet goed samenwerkt met deze ebook.” Maar „op een iPad zou het wel moeten lukken. En gelukkig beschikt Vonk daar ook over.” Hamer belooft dat Vonk „telefonisch wordt begeleid” om het boek leesbaar op de iPad te krijgen.