Pinterest

Zit je te wachten op een nieuw sociaal medium waar je de hele dag dingen kunt posten en liken? Nee? Jammer dan. De nieuwste website heet Pinterest, en het is een van de snelst groeiende sites ooit. De dienst maakt de nerds in Silicon Valley wildenthousiast, hoewel het alleen gebruikt wordt door vrouwen.

Pinterest moet je zien als een gigantische collectie digitale prikborden. Ieder prikbord heeft een naam (Mooie Keukens, Vakantiebestemmingen Voor Ik Dood Ben, Mijn Nieuwe Bank, etc.) en op elk prikbord kun je foto’s hangen die met het onderwerp te maken hebben. Het toevoegen van foto’s is eenvoudig en verslavend: als je over het web surft en een foto van iets leuks, interessants of grappigs tegenkomt, ‘pin’ je deze op je prikbord door op de ‘Pin It’-knop op de bladwijzerbalk van je browser te klikken. Je kiest een van je prikborden, schrijft een ondertitel, en de foto is toegevoegd aan een prikbord dat iedereen kan bekijken.

Klinkt saai? Misschien ben je een man. Amerikaanse vrouwen zijn in ieder geval idolaat van de website. Zelden bereikte een nieuwe site zo snel de magische grens van 10 miljoen bezoekers per maand. Tussen september en december vorig jaar verviervoudigde het bezoek op de site, en inmiddels besteden mensen meer tijd per maand op Pinterest dan op Google+, LinkedIn en Twitter.

Geen wonder dat iedereen op het succes van Pinterest probeert mee te liften. De vrouw van presidentskandidaat Mitt Romney heeft bijvoorbeeld een aantal prikborden op Pinterest waar ze ‘eerlijke’ foto’s van de campagne uploadt, naast een stel van haar favoriete recepten. Maar ook een groot deel van de Amerikaanse bedrijven heeft inmiddels prikborden op Pinterest, met een aanzienlijk aantal mensen dat die pagina’s volgt.

De reden waarom de nerds in Silicon Valley zo enthousiast zijn over Pinterest is dat de dienst ervoor zorgt dat we nóg meer gaan delen online. Op Facebook hebben inmiddels veel mensen de gewoonte merken te liken, maar is het nog niet mogelijk om aan de buitenwereld te vertellen welke individuele producten we leuk vinden. Pinterest krijgt het voor elkaar om consumenten in de openbaarheid te laten vertellen wélk H&M-shirt en Adidas-schoen precies ze leuk vinden. En die informatie is goud waard.

Al jaren roepen futuristen namelijk dat webwinkels in de toekomst zullen weten wat je wilt kopen, voordat je het zelf weet. Met alle links die we aanklikken op Google en websites die we ‘liken’ op Facebook weten bedrijven inmiddels veel over onze interesses, maar het is nog niet genoeg voor webwinkels om per klant een persoonlijke etalage te kunnen tonen. Met Pinterest komt dat toekomstbeeld echter weer een stukje dichterbij.

    • Alexander Klöpping