Foreign Parts

Foreign Parts

Regie: Véréna Paravel and J. P. Sniadecki

Nu te zien op mubi.com

Het is dat je als toerist niet gecharmeerd door afbraakbuurten en over autokerkhoven hoort te struinen. Anders zou je na het zien van Foreign Parts, de lange documentaire van visueel antropologen Véréna Paravel en J.P. Sniadecki die vorige zomer onder andere de prijs voor beste debuutfilm en de juryprijs in de filmmakers van de toekomst-competitie op het Filmfestival Locarno won, zin krijgen om met je oudste kloffie aan naar Willets Points in Queens in New York te gaan. Er zit iets majestueus in de manier waarop zij het gescharrel en gesjacher portretteren van de kleine luiden die daar in de schaduw van het Citi Field stadion, het thuisstadion van de New York Mets, proberen te overleven. Het is iets met het licht, dat kwikzilverig glinstert in olieplassen of regenpoelen, en loodzwarte schaduwen opwerpt in het tegenlicht.

De wijk Willets Point staat op het punt om met de grond gelijk gemaakt te worden, in de nietsontziende drift naar stadsvernieuwing van projectontwikkelaars uit de opbouw- en afbraakbusiness. De sympathie van Paravel en Sniadecki ligt bij de arbeiders en hun alledaagsheid, maar zonder valse nostalgie. Hun stijl is observerend, bijna afstandelijk, maar aan de manier waarop ze met de bewoners praten merk je dat ze hun objectiviteit hebben ingeruild voor vertrouwen.

De slotzin van de film, waarin de New Yorkse burgemeester Bloomberg van ‘verraad aan de Amerikaanse droom’ wordt beschuldigd onderstreept dat nog eens. Het maakt de film, ondanks een adembenemende vijftien minuten durende scène waarin geen mens voorkomt en alleen minutieus de sloop van een auto wordt gevolgd, toch vooral een antropologische queeste.

Niet zo gek als je bedenkt dat beide regisseurs studeerden bij Lucien Castaing-Taylor, die aan Harvard visuele etnografie en sociale antropologie doceert en als filmmaker eerder verantwoordelijk was voor Sweetgrass (2009), een even indrukwekkend portret van de laatste schaapsherders in Montana.

    • Dana Linssen