5. De kandidaat zal zelf de leden opzoeken

Hoewel elke Nederlander ervan kan meegenieten, zijn de kandidaten eigenlijk alleen op zoek naar steun van de 54.279 PvdA-leden. Die leden bereiken is moeilijker dan het lijkt. Het partijbureau helpt maar matigjes mee. De kandidaten mogen één keer alle leden mailen (het adressenbestand blijft in bezit van de partij). Dan kunnen ze in 500 woorden uitleggen waarom ze de beste kandidaat zijn. Op de PvdA-site mogen ze hetzelfde in 150 woorden uitleggen, net als op het stembiljet.

Gelukkig, zeggen alle campagneteams, krijgen ze uit het hele land uitnodigingen van lokale afdelingen om te komen praten. Zo wil Samsom de komende week veertig tot vijftig afdelingen bezoeken. Zaterdag bezoekt hij er acht in Friesland, thuisbasis van lastminute kandidaat Lutz Jacobi. Alle campagnes rekenen op hun vrijwilligers. Wat zij moeten doen, vertellen de campagneleiders, is contact zoeken met alle PvdA-leden in hun netwerk, en die weer aanzetten om de goede woorden over hun kandidaat verder te verspreiden.

Vers van de pers: de campagneteams proberen een debat op Google+ te organiseren. Dat is zoiets als met elkaar praten over internet, legt een campagnemedewerker uit. „Obama deed dat ook.”