4. De kandidaat zal niet betalen voor publiciteit

De kandidaten mogen geen gebruik maken van „betaalde media”. Dus is iedereen op zoek naar gratis publiciteit. Die is ruimschoots voorhanden. Albayrak zat de afgelopen dagen bijvoorbeeld op de radio bij Premtime, gaf interviews aan NRC Handelsblad, AD en de Volkskrant. Zij was bij Pauw en Witteman, De Week van Filemon en kreeg „aandacht” bij De Wereld Draait Door.

Zijn eerste videocolumn op YouTube leverde Plasterk meer dan 21.000 views op. Een vrijwilliger voor Albayrak verzamelt in het noorden steunbetuigingen op video, voor de website.

Alle kandidaten hebben websites, hoewel die van laatkomer Lutz Jacobi duidelijk nog niet in campagnemodus staat. Haar kandidaatstelling stond er vanochtend nog niet op. Ook Facebook en Twitter bieden een uitstekend platform voor gratis verspreiding van de boodschap. Sommigen doen dat wat plichtmatig. Maar Martijn van Dam probeert als zelfbenoemde kandidaat van de jongere generatie een heuse „online community” te bouwen op Facebook.

Gratis publiciteit is er ook van aartsvijand Geert Wilders, met zijn meer dan 160.000 volgers op Twitter. Hij zei al iets onaardigs over Albayrak, omdat zij hem niet Nederlands genoeg is. En hij bood aan zelf PvdA-leider te worden, omdat hij alle kiezers van die partij ook al had.