3. De kandidaat zal zijn eigen campagne organiseren

Een professionele organisatie opzetten of aandacht kopen met extravagante stunts, is dus geen optie. De oplossing van de kandidaten? Vrijwilligers, en nog meer vrijwilligers. Binnen anderhalve dag hebben zich er al 65 aangemeld bij de campagne van Nebahat Albayrak. Ronald Plasterk, die twee dagen langer bezig is, heeft er zo’n zestig. Diederik Samsom heeft er twee keer zo veel. Martijn van Dam vindt vrijwilligers een ouderwets begrip.

Elke kandidaat heeft ook een campagneteam, van zo’n zes tot acht man. Daar zitten strategen in, mensen die de agenda bijhouden, of de website. Mensen die zorgen dat de kandidaat op het juiste moment op de juiste plek zit. Zij hebben vakantiedagen opgenomen, betalen hun eigen eten en onkosten.

Sommige leden van de campagneteams hebben veel ervaring, bijvoorbeeld als politiek adviseur van voormalige PvdA-ministers, of als campagneleider bij andere verkiezingen. Zo ‘deed’ de campagneleider van Ronald Plasterk ook de verkiezingscampagne van de nieuwe partijvoorzitter Hans Spekman.