Vier de mode in jas met militaire snit

De collectie waarmee Raf Simons afscheid nam van Jil Sander tekende de najaarsshows in Milaan. Ook Gucci en Dolce & Gabbana hadden romantische shows.

Van links naar rechts: ontwerpen uit de nieuwe najaarscollecties in Parijs van Dries Van Noten, Rochas, Vionnet en Ann Demeulemeester Foto’s Peter Stigter

De staande ovatie na de show van Jil Sander duurde zo lang, dat ontwerper Raf Simons terugkwam op de catwalk, met een rood, betraand gezicht. Waarna er in het publiek hier en daar ook een traantje werd geplengd.

Afgelopen vrijdag maakte Jil Sander bekend dat Simons meteen na de show op zaterdag zou stoppen bij het modehuis. Er gingen al een tijd geruchten over zijn vertrek; een half jaar geleden werd beweerd dat hij Stefano Pilati zou opvolgen bij Yves Saint Laurent. Daarna werd vooral Dior genoemd.

Vanuit Dior is nog altijd niets bekendgemaakt. Dit weekend bevestigde Yves Saint Laurent dat Pilati’s contract niet wordt verlengd. Maar de naam die het meest wordt genoemd als opvolger is Hedi Slimane, die in de jaren negentig als mannenontwerper aan het huis was verbonden.

Je kunt je bijna voorstellen dat de directie van Jil Sander de speculaties zat was, en zelf het contract met Simons heeft opgezegd. Een opvolger is er in elk geval al: de oprichter van het modehuis zelf, Jil Sander. De nu 68-jarige Sander verkocht haar bedrijf in 1999 aan Prada. Ze zou aanblijven als hoofdontwerper, maar na een jaar stapte ze op, vanwege ruzie met Prada-baas Patrizio Bertelli. In 2003 kwam ze terug, om na een paar seizoenen wederom weg te gaan. Het huis Jil Sander is sindsdien twee keer van eigenaar gewisseld.

Het wordt voor Sander niet makkelijk Simons te evenaren. In de zeven jaar dat Simons aan Jil Sander was verbonden, maakte hij er een opwindend, toonaangevend merk van. Met name de vrouwencollecties voor voorjaar 2011, najaar 2011 en voorjaar 2012, waarin hij vernieuwende mode liet zien die was gebaseerd op klassieke haute couture, waren, in elk geval publicitair, een enorm succes.

Ook in zijn laatste collectie, voor najaar 2012, kwam de klassieke couture terug. De collectie verbeeldde een dag in het leven van een getrouwde vrouw. De show opende met wijdvallende jassen, swaggers, in zachte pastel- en huidtinten, die door de modellen werden gepresenteerd alsof het haastig aangeschoten ochtendjassen waren. Er waren tere lingeriejurkjes van satijn en van verschillende tricots. Aan bustiers zaten broeken met hoge taille vast, of rokken met hoekige, asymmetrische plooien. Onder jasjes kwamen rokken van metallic materiaal, er was een prachtige donkerblauwe jurk in new look-stijl, met wederom een ingebouwde bustier en een spannende uitsparing op de buik.

De zes grote boeketten in perspex bakken op de catwalk en de mijmerende muziek versterkten de intieme, romantische sfeer van de collectie, die ook een prima debuut voor Dior zou zijn geweest.

Romantiek was bij meer ontwerpers een uitgangspunt. Voor Gucci kwam Frida Giannini met een zwierige collectie die was gebaseerd op de 19de eeuw, mannenmode en ruiterkleding: lange zwarte jurken, capes en rijbroeken in laarzen – van rijke materialen als fluweel, bont, veren en (krokodillen)leer. Het frisse van de collectie zat niet in de kleuren (erg donker), maar in het feit dat er behalve de gebruikelijke sexy blouses en jurken ook veel stoere, oversized kleren in zaten, zoals de rijbroeken en nonchalante pyjamapakken.

Dolce & Gabbana lieten zich inspireren door Sicilië – een terugkerend thema in hun werk. Dit keer werd het vertaald naar ‘Siciliaanse barok’. Onder met bloemen versierde kroonluchters verschenen wijde capes vol goudkleurig borduursel, eveneens overdadig geborduurde zwarte jurkjes (nou eens niet allemaal strak), jurken van sexy zwart of maagdelijk wit kant en kleren met bloemdessins die eruitzagen alsof ze waren geborduurd. Romantiek ten top.

Miuccia Prada wilde dit seizoen, zo zei ze, nou eens geen boodschap uitdragen, maar een collectie maken die het plezier van mode viert. Dat resulteerde in broekpakken met militair gesneden jasjes en jassen van felgekleurde stoffen met ingeweven dessins; mouwloze jurken en jassen van zware, zwarte stof (ook met broeken gedragen); overdadige versieringen van plastic kralen en gedeeltelijk met rubber bedekte pumps en veterschoenen. Vrolijk, aanstekelijk, chic en een beetje vreemd: klassiek Prada.

Over iets meer dan een week ligt de collectie die modehuis Marni maakte in samenwerking met H&M in de winkel; betaalbare variaties op Marni-klassiekers als een ruime top met leren voorpand, een genopt mantelpakje, korte, wijde broeken van opvallende stoffen. Een mooie aanleiding om een nieuwe richting in te slaan, en dat is precies wat ontwerpster Consuelo Castiglioni deed, met een voor haar doen scherpe, ingehouden najaarscollectie. Capes, jassen en jasjes met grote zakken en heupceintuurs, waarin zowel invloeden van legeruniformen als van China te vinden waren, jurkjes van verschillende stoffen in een grafisch patroon.

Castiglioni had haar beroemde prints niet helemaal laten liggen: ze kwamen vooral terug op tops met uitstaande mouwen die werden gedragen met bijpassende broeken.