Kinderyoga vs voetgangersbrug

Krijgt Rotterdam een houten brug dwars door het centrum? Vanaf donderdag kunnen Rotterdammers een keuze maken uit vijf stadsinitiatieven.

Door ZUS ontworpen voetgangersbrug gezien vanuit het noorden. De houten brug loopt van het Hofplein (met de fontein, midden van de foto) naar andere delen van Rotterdam. Illustratie ZUS

Hij kijkt naar de trams. De stoplichten. Acht zebrapaden telt hij. Veertien wolkenkrabbers. En auto’s, heel veel auto’s. „Dit is nou het Hofplein”, zegt architect Kristian Koreman (32) met een lichte spot in zijn stem, „het hart van deze stad: een achtbaans verkeersrontonde.”

Koreman is de initiatiefnemer van de ‘Luchtsingel’, een voetgangersbrug die het Hofplein met het noordelijke deel van de stad verbindt. Het is een van de vijf stadsinitiatieven waar Rotterdammers vanaf donderdag hun stem op kunnen uitbrengen. Het plan met de meeste stemmen krijgt van de gemeente Rotterdam 4 miljoen euro voor de uitvoering.

Koreman zit met zijn architectenbureau ZUS op de tweede verdieping van het Schieblock, een werkplaats voor creatieve bedrijven naast het Hofplein. Vanaf zijn bureau ziet hij iedere dag duizenden auto’s voorbijrazen.

Dat was ooit anders. Het Hofplein gold in de jaren 40 als hét plein waar veel Rotterdammers samenkwamen. In café Loos, of in de dansclub Pschorr, waar jazzgrootheden als Louis Armstrong en Duke Ellington optraden. Daarna verrezen de grote boulevards. Het Weena werd aangelegd, de Coolsingel recht gemaakt. Sindsdien is het Hofplein vooral een belangrijke verkeersader, omgeven door hoge kantoren.

Dat moet anders, vindt Koreman. Een 350 meter lange voetgangersbrug zou het plein kunnen ‘verlevendigen’, meent hij. De houten brug loopt naar de Hofbogen, een monumentaal spoorviaduct, en de buurt Pompenburg in Rotterdam-Noord. Een betere verbinding met deze woonwijken zorgt voor een extra toeloop van mensen, voorspelt Koreman. „Dat is nodig, want in de binnenstad wonen ze niet.” Slechts 5 procent van het totaal aantal Rotterdammers woont in het centrum. In een ‘normale’ stad is dat 10 procent. „En meer mensen betekent meer levendigheid”, weet Koreman.

De brug wordt gefinancierd door middel van crowdfunding: Rotterdammers betalen zelf mee door voor 25 euro een plank hout te kopen, in ruil voor een naamsvermelding op de brug. Ook wordt de omgeving aantrekkelijk gemaakt met de aanleg van een stadsparkje, een openluchtbioscoop en kleine winkels.

Wethouder Korrie Louwes (participatie, D66) is enthousiast over het initiatief. „Het Hofplein was altijd een bruisend uitgaanscentrum. Nu is het een verkeersplein. Daar zou deze brug iets aan kunnen doen.” Ze is trouwens enthousiast over álle initiatieven, haast de wethouder zich te zeggen. „De kracht van deze plannen is dat ze door gewone burgers zijn bedacht”, zegt ze. „Politici zijn vaak voorzichtiger, die zouden niet gauw aankomen met een houten loopbrug. Maar zo’n ongebonden plan appelleert wel aan de wensen van de Rotterdammers.”

Vanaf donderdag kunnen inwoners vanaf 12 jaar hun stem uitbrengen op één van de initiatieven. Alle Rotterdammers krijgen thuis een brief met een unieke webcode waarmee ze online kunnen inloggen. Volgens Louwes gaat het om „een experiment dat nooit eerder in de wereld is gedaan”.

Is dat eigenlijk wel mooi, een brug van hout door het hart van de stad? Louwes: „Ehm, hout. Ik had het niet verzonnen. Maar zoals gezegd: dat is juist de kracht van het plan.”