Franse privacywaakhond: nieuwe Google-instellingen in strijd met regels EU

De kans dat Google zijn privacybeleid onder druk van de EU moet aanpassen lijkt sterk toegenomen nu de Franse privacywaakhond CNIL stevige kritiek heeft geuit. Foto AFP / Kimihiro Hoshino

De Franse privacywaakhond CNIL zegt vandaag dat het nieuwe privacybeleid van Google waarschijnlijk in strijd is met de regels van de Europese Unie met betrekking tot internetdata. De kans dat de EU het standpunt van CNIL overneemt is groot.

Volgens buitenlandchef van NRC Handelsblad René Moerland is de conclusie van CNIL belangrijk, omdat de verschillende Europese privacywaakhonden, onder meer ook het Nederlandse College Bescherming Persoonsgegevens (CPB), hebben afgesproken dat het Franse CNIL namens hen allen naar het nieuwe pricacybeleid van Google zou kijken.

Uitleg Google ‘te vaag en moeizaam te begrijpen, zelfs voor professionals’

Google kondigde zijn nieuwe privacybeleid vorige maand met veel tamtam aan. Het nieuwe beleid reguleert hoe het internetbedrijf omgaat met de enorme hoeveelheden persoonlijke gegevens van de gebruikers van Google’s zoekmachine, e-mail en andere diensten. CNIL stelt vandaag:

“Een voorlopige analyse laat zien dat Google’s nieuwe beleid niet voldoet aan de vereisten van de Europese richtlijn voor dataprotectie.”

CNIL stelt vandaag verder op zijn website dat de uitleg van Google over hoe het bedrijf gebruikersgegevens wil gebruiken te vaag is en maar moeizaam te begrijpen, “zelfs voor getrainde professionals op het gebied van privacybeleid.”

Nieuwe beleid Google maakt het gemakkelijker gebruikersgegevens te combineren

Het nieuwe beleid maakt het gemakkelijker voor Google om gegevens van één gebruiker bij verschillende online diensten te combineren. Bijvoorbeeld de gegevens die het bedrijf verzamelt via YouTube, Gmail en de zoekmachine als gebruikers zijn ingelogd in hun Google-account.

Dit maakt het voor Google mogelijk een meer gedetailleerd profiel van gebruikers op te stellen, wat handig is voor adverteerders die hun reclame met behulp van deze gegevens heel precies kunnen afstellen op de interesses en voorkeuren van de betreffende internetgebruikers.

Google bereid uitleg te geven aan CNIL

Google zegt dat door het combineren van de gegevens ook de uitkomsten van zoekopdrachten relevanter worden, en dat daarmee dus de gebruiksvriendelijkheid van de online diensten van het bedrijf wordt vergroot.

Het bedrijf plaatste vanmiddag een officiële reactie online. Peter Fleischer, privacytopman bij Google, zei vandaag tegen persbureau AP:

“De laatste maand hebben we verschillende keren voorgesteld om langs te komen bij CNIL om de vragen te beantwoorden die het CNIL wellicht heeft. Dat aanbod staat nog steeds. We zijn er op gebrand onze gebruikers een zo goed mogelijke ervaring te bieden met Google’s diensten en om onze privacy-verplichtingen voor gebruikers eenvoudig begrijpelijk te maken.”

    • Niels Posthumus