350 miljoen voor bol.com

Ahold koopt webwinkel bol.com. Beleggers en analisten betwijfelen of overname de juiste keuze is.

Redacteur Financiën

Rotterdam. Ahold-topman Dick Boer heeft gisteren in elk geval één ding van zich afgeschud. Met de aankoop van internetwinkel bol.com voor 350 miljoen euro zal hij voorlopig even niet meer de vraag krijgen: wanneer gaat Ahold nou eens overnemen?

Een obsessieve vraag waar Boer, die nog geen jaar geleden aantrad als hoogste baas van het supermarktconcern, een beetje moe van werd. Toch was het ook een legitieme vraag. Ahold draait bijna tien jaar na het boekhoudschandaal van 2003 weer goed en winstgevend. Maar voor veel beleggers is de rek er wat uit. Dubbele groeicijfers worden in de levensmiddelenbranche in het Westen zelden meer vertoond. En er zit al jaren veel geld in kas: ruim 2 miljard. Dat geld, vinden beleggers, zou veel beter kunnen renderen als het wordt ingezet in winstgevende overnames.

Hoewel Boer de bestaande formules – naast de Nederlandse marktleider Albert Heijn, ook supermarktketens in de VS en Oost-Europa – in nieuwe markten wil ‘uitrollen’, zoekt hij ook groei op nieuwe terreinen. Met de aankoop van bol.com betreedt hij nu de twee fronten die hij daarbij in het hoofd had: internet en ‘non-food’.

Bol.com, eind jaren 90 opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann, werd in 2003 verzelfstandigd. Alleen de Nederlandse tak bleek levensvatbaar en groeide verder. Bol.com (een afkorting van Bertelsmann Online) draaide vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro. Dat is ruim tweemaal zoveel als de kleine 150 miljoen die Aholds eigen Nederlandse webwinkel albert.nl in 2010 aan producten verkocht. Bij het bedrijf in Utrecht werken 400 mensen. Vorig jaar bestelden 3,4 miljoen klanten 17,5 miljoen artikelen.

De overname biedt „ons een fantastische mogelijkheid om onze ambitie in online retail te versnellen”, zei Dick Boer gisteren. Eind december stelde Boer zich ten doel de bestaande omzet via internet, die in 2010 rond de 500 miljoen euro lag, binnen vijf jaar te verdrievoudigen. En die omzet moet winstgevend worden, waar de online activiteiten van Ahold alleen nog maar quitte draaien.

Met bol.com doet Ahold volgens het eigen boekenonderzoek een winstgevende overname, die „dit jaar al zal bijdragen aan de winst per aandeel”, aldus Boer. Recente winstcijfers van bol.com zijn niet bekend. In 2010 boekte het bedrijf een nettowinst van 10,4 miljoen, toen een kleine 4 procent van de omzet.

Afgezien van de toekomstige bijdrage aan de winst denkt Ahold veel van bol.com te kunnen leren. Boer: „Ze doen daar al sinds 1999 niets anders dan verkopen via het internet.” Op inkoopgebied zijn er „schaalvoordelen” te behalen. Albert Heijn verkoopt de laatste jaren al hoe langer hoe meer ‘non-food’ producten die bij bol.com al jaren in het assortiment zitten: boeken, cd’s en dvd’s.

Voor bol.com op zijn beurt biedt Ahold als nieuwe eigenaar talloze voordelen, zegt algemeen directeur Daniel Roper. „Het biedt ons de financiële slagkracht tot duizenden nieuwe mogelijkheden. Denk aan verkoop- en servicepunten van bol.com in Albert Heijn-winkels.” Daarnaast zegt Ropers de ambitie te hebben om ook in andere sectoren actief te zijn, zoals de verkoop van sport- en vrijetijdsartikelen. Dat soort expansie wordt met een rijke moeder gemakkelijker.

Dick Boer van Ahold wil graag dat het huidige management van bol.com aanblijft. Cruciaal, zegt supermarktanalist Paul Moers: „Zonder het bestaande management redt Ahold het niet met deze overname.” Moers is sceptisch over de beoogde effecten. Hij noemt de aankoop van bol.com „opportunistisch”, „omdat pogingen om internationaal te groeien niet zijn gelukt”. Moers betwijfelt of de voorgespiegelde voordelen wel werken: „Ik geloof niet dat bol.com nou supermarktartikelen wil gaan verkopen.”

Analist Ferdinand de Boer van zakenbank Petercam vindt dat Ahold veel geld betaalt. 350 miljoen euro is volgens zijn taxatie ongeveer 13,5 maal het bedrijfsresultaat van bol.com. Op de beurs is een aandeel Ahold omgerekend nog geen vijfmaal die brutowinst waard. Beleggers reageerden voorzichtig enthousiast, met een koersstijging van 0,9 procent.

M.m.v. Barbara Rijlaarsdam

    • Barbara Rijlaarsdam
    • Philip de Witt Wijnen