Met webwinkel bol.com betreedt Ahold eindelijk nieuw terrein

Supermarktketen Ahold zoekt al jaren een bestemming voor de miljardenwinsten die het sinds 2003 boekt en vond in internetwinkel bol.com nu zijn prooi. Met de aankoop van bol.com voor 350 miljoen euro maakt Ahold een dubbele ambitie waar: het van origine Zaanse concern breidt zijn eigen internetactiviteiten fors uit én het zet een grote stap in de verkoop van ‘non-food’.

Ahold-topman Dick Boer heeft vanochtend in elk geval één ding van zich afgeschud. Met de aankoop van internetwinkel bol.com voor 350 miljoen euro zal hij bij persconferenties, analistenpresentaties en onderonsjes met beleggers voorlopig even niet meer de vraag gesteld krijgen: wanneer gaat Ahold nou eens overnemen?

Een obsessieve vraag waar Boer, die nog geen jaar geleden aantrad als hoogste baas van het supermarktconcern, een beetje moe van werd. Toch was het ook een legitieme vraag. Ahold draait bijna tien jaar na de bijna-doodervaring rondom het boekhoudschandaal van 2003 weer goed en winstgevend door – komende donderdag horen we hoe goed en winstgevend het jaar 2011 is verlopen. Maar voor veel beleggers is de rek er wat uit. Dubbele groeicijfers worden in de levensmiddelenbranche in het Westen zelden meer vertoond. En er zit al jaren veel geld in kas: ruim 2 miljard. Dat geld, vinden beleggers, zou veel beter kunnen renderen als het wordt ingezet in winstgevende overnames.

Hoewel Boer de bestaande formules – naast de Nederlandse marktleider Albert Heijn, ook supermarktketens in de VS en Oost-Europa – in nieuwe markten wil ‘uitrollen’, zoekt hij nadrukkelijk ook groei op nieuwe terreinen. „Ik wil iets significants gaan veranderen” , sprak Boer in een interview in deze krant, drie maanden na zijn aantreden in april vorig jaar. „Het is aan mij om Ahold weer te laten groeien.”

Met de aankoop van bol.com betreedt hij nu de twee fronten die hij daarbij nadrukkelijk in het hoofd had: internet en ‘non-food’. De druk op andere veel genoemde overnamemogelijkheden op dit gebied, Hema en Wehkamp, is vooralsnog verdwenen.

Bol.com, opgericht eind jaren negentig door het Duitse mediaconcern Bertelsmann, werd in 2003 verzelfstandigd. Alleen de Nederlandse tak bleek levensvatbaar en groeide verder. Bol.com (een afkorting van Bertelsmann Online) draaide vorig jaar een omzet van 355 miljoen euro. Dat is ruim tweemaal zoveel als de kleine 150 miljoen die Aholds eigen Nederlandse webwinkel albert.nl in 2010 aan producten verkocht. Bij het bedrijf in Utrecht werken 400 mensen. Vorig jaar bestelden 3,4 miljoen klanten 17,5 miljoen artikelen via het internet.

Dick Boer noemde bol.com in een telefonische toelichting vanochtend „de beste internetwinkel van Nederland”. De overname biedt „ons een fantastische mogelijkheid om onze ambitie in online retail te versnellen.” Eind december formuleerde Boer de doelstelling om de bestaande omzet via internet, die in 2010 rond de 500 miljoen euro lag, binnen vijf jaar te verdrievoudigen. En die omzet moet winstgevend worden, waar de online activiteiten van Ahold alleen nog maar quitte draaien.

Met bol.com doet Ahold volgens het eigen boekenonderzoek een winstgevende overname, die „dit jaar al zal bijdragen aan de winst per aandeel”, aldus Boer. Recente winstcijfers van bol.com zijn niet bekend. In 2010 boekte het bedrijf een nettowinst van 10,4 miljoen, toen een kleine 4 procent van de omzet.

Afgezien van de toekomstige bijdrage aan de winst denkt Ahold veel van bol.com te kunnen leren. Boer: „Het bedrijf beschikt over een geweldige kennis en ervaring op het gebied van online-retail. Ze doen daar al sinds 1999 niets anders dan verkopen via het internet. Daarbij kunnen we via bol.com onze klanten een veel breder assortiment bieden.” Ook op inkoopgebied zijn er „schaalvoordelen” te behalen. Albert Heijn verkoopt de laatste jaren al hoe langer hoe meer ‘non-food’ producten die bij bol.com al jaren in het assortiment zitten: boeken, cd’s en dvd’s.

Voor bol.com op zijn beurt biedt Ahold als nieuwe eigenaar talloze voordelen, zegt algemeen directeur Daniel Roper. „Het biedt ons de financiële slagkracht tot duizenden nieuwe mogelijkheden. Denk aan verkoop- en servicepunten van bol.com in Albert Heijn-winkels.” Daarnaast zegt Ropers de ambitie te hebben om ook in andere sectoren actief te zijn, zoals de verkoop van sport en -vrije tijdsartikelen. Dat soort expansie wordt met een rijke moeder gemakkelijker. Ropers: „Hoewel we al ruim dertien jaar bestaan staan we nog maar aan het begin van online-winkelen.”

Roper, die al drie verschillende eigenaren meemaakte, zegt daar „heel graag bij te willen zijn”. Dat komt goed uit, want ook Dick Boer van Ahold wil graag dat het huidige management van bol.com aanblijft.

Cruciaal, zegt supermarktanalist Paul Moers; „Zonder het bestaande management redt Ahold het niet, met deze overname.” Moers is sceptisch over de beoogde effecten. Hij noemt de aankoop van bol.com „opportunistisch”, „omdat pogingen om internationaal te groeien niet zijn gelukt”. Moers betwijfelt of de voorgespiegelde samenwerkingsvoordelen wel werken: „Ik geloof niet dat bol.com nou supermarktartikelen wil gaan verkopen.”

Analist Ferdinand de Boer van zakenbank Petercam is evenmin positief over de overname. „Ik zie nog niet hoe de twee bedrijven hun activiteiten gemakkelijk willen integreren. Bol.com is goed in het versturen van hun spullen per post. Daar heb je geen Albert Heijn-loket voor nodig. Daarbij vind ik dat Ahold veel geld betaalt.” 350 miljoen euro is volgens zijn taxatie ongeveer 13,5 maal het bedrijfsresultaat van bol.com. Op de beurs is een aandeel Ahold omgerekend nog geen 5 maal die bruto winst waard. Beleggers reageerden vanochtend voorzichtig enthousiast, met een minieme koersstijging van 0,1 procent.

Aldus

Hoewel we al ruim dertien jaar bestaan, staan we nog maar aan het begin van de grote opmars van online winkelen.

Aldus

Bol.com is de beste internetwinkel van Nederland. Daar kunnen wij van leren.

Met medewerking van Barbara Rijlaarsdam