Ahold koopt bol.com voor 350 miljoen euro

Supermarktconcern Ahold koopt de Nederlandse webwinkel bol.com voor 350 miljoen euro van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Dat heeft Ahold vanochtend voor de opening van de beurs bekendgemaakt.

„Bol.com biedt ons het platform, de schaal en de expertise die we nodig hebben om onze groei in online retailing te versnellen”, zo lichtte bestuursvoorzitter Dick Boer van Ahold de acquisitie toe. Ahold is eigenaar van Albert Heijn, de supermarktketen met het grootste marktaandeel in Nederland, drogisterij Etos, slijterij Gall & Gall en albert.nl, de bezorgservice van de drie hiervoor genoemde winkels.

Daar wordt nu bol.com aan toegevoegd. De internetwinkel verkocht het afgelopen jaar 17,5 miljoen artikelen aan 3,4 miljoen klanten. De omzet in 2011 bedroeg 355 miljoen euro. Hoeveel winst bol.com het afgelopen jaar heeft gemaakt, is niet bekend. Een jaar eerder, in 2010, was de nettowinst 10,4 miljoen euro. Volgens Ahold-topman Boer zal de aankoop in elk geval al direct bijdragen aan de winst per aandeel van zijn concern. Beleggers reageerden vanochtend niet onverdeeld enthousiast op de overname: in een dalende markt daalde het aandeel Ahold met 0,1 procent tot 10,30 euro.

Door de overname van bol.com is de mogelijke overname van Wehkamp door Ahold voorlopig van de baan. Dat zeggen betrokkenen rond dat verkoopproces. Wehkamp, de grootste internetwinkel van Nederland, wordt op dit moment middels een veiling verkocht. Ahold deed mee aan de eerste biedingsronde, maar lijkt nu voor een goedkoper alternatief te hebben gekozen. Wehkamp zou naar schatting meer dan een half miljard euro moeten opbrengen.

Topman Boer wil hier niet over speculeren, maar verklaart dat zijn bedrijf voorlopig „alle aandacht op de overname van bol.com zal richten”.

De overname van bol.com heeft geen personele gevolgen. Albert.nl en bol.com blijven gewoon naast elkaar bestaan, zei Boer. Wel gaat Ahold volgens Boer bekijken hoe de artikelen van bol.com in de Albert Heijnwinkels passen. Bol.com-directeur Daniel Ropers kan zich voorstellen dat er „verkoop- en servicepunten” van zijn bedrijf in Albert Heijn-winkels worden ingericht. PostNL, dat vanochtend jaarcijfers presenteerde, suggereerde dat bol.com zijn afhaalpunten maar in leegstaande postkantoren moet inrichten.

Dick Boer presenteert eindelijk zijn eerste grote overname: pagina 5