Roboteske rechercheur in geëngageerde krimi

The Bridge10 afleveringen van 60 minuten€ 27,99

Ze wil niks eten. Ze begrijpt niet dat haar collega moe naar huis wil. Ze begrijpt ook niet dat hij niet meteen naar kantoor wil komen als ze hem midden in de nacht wakker belt. Als ze denkt dat ze geil is, voelt ze in haar broekje om bevestiging te zoeken. Saga Norèn is een mechanisch denkende vrouw, die leeft voor haar werk als politierechercheur.

Met enige tegenzin werkt de Zweedse samen met de Deense rechercheur Martin Rohde, nadat er een lijk wordt ontdekt op de Oresundbrug, de zestien kilometer lange verbinding tussen Kopenhagen en Mälmo. Het lijk ligt exact op de grens tussen de landen. Het lichaamsdeel in Zweden is van iemand anders dan het deel in Denemarken, en dat is maar één van de nare verrassingen die de meticuleuze moordenaar in petto heeft.

Hij doet denken aan zijn soortgenoot in de film Seven, die met zijn wandaden verwees naar de zeven ondeugden. Zijn motieven lijken van anarcho-marxistische aard, want hij stelt onder meer het kapitalisme en het consumentisme aan de kaak, die volgens hem elk de moraal van de samenleving hebben aangevreten. Het leidt de verdenking langs verbitterde aanklagers van de ongelijkheid in de wereld.

Gevoelsmens Rohde botst voortdurend met de rechtlijnig redenerende Saga. De contactgestoorde, in haar werk opgesloten rechercheur is een karakter dat zijn kracht ruimschoots heeft bewezen. Met haar klinische gedrag vormt Saga een extreme uitvoering, die voor verbazing en geestige momenten zorgt. Haar onbewogen uitstraling wordt knap volgehouden door Sofia Helin. Al kan ze niet voorkomen dat de verwondering over haar personage wegebt, omdat haar wereldvreemdheid geforceerd aandoet.

Het is wel mede aan haar te danken dat The Bridge veel meer is dan een goed doorknede thriller die de spanning voortdurend op het hoogste peil houdt. Deze serie bevraagt ook de moraal Dat gaat van de pijn die ontrouw kan veroorzaken tot de mensonwaardige arbeid die lage prijzen van producten in het Westen bewerkstelligt.

Enkele rafels kent The Bridge ook. Als de dader op driekwart van de tien uur in beeld komt, blijkt het een nieuw personage – wat de kijker doet beseffen dat het meedenken en het analyseren van details van de moorden voor niets is geweest. En helaas zit er in het dappere, want sinistere slot een ongemakkelijk stemmende onjuistheid.

Het maakt The Bridge iets minder memorabel dan had gekund.

Ron Rijghard

    • Ron Rijghard