Griekse ondernemers vragen internationaal om “een kans”

De paginagrote advertentie waarmee Griekse ondernemers vragen hun land een kans te geven.

Een groep Griekse ondernemers is vandaag een internationale campagne begonnen waarin ze vragen hun land, dat op de rand van een faillissement balanceert, een kans te geven.

In een paginagrote advertentie in verschillende dagbladen, waaronder NRC Handelsblad, wijzen ze erop dat de maatregelen die Griekenland moet nemen om zijn begroting op orde te krijgen, een “dramatische impact” hebben op het leven van elke Griek.

De campagne Geef Griekenland een Kans is een initiatief van een groep ondernemers, “hardwerkende burgers die trouw hun belasting betalen”. Ze vinden dat ze onverdiend een stereotiep etiket krijgen opgeplakt, terwijl ze een constructieve rol willen spelen binnen Europa. “We hebben al heel wat opgeofferd. “We zijn bereid om nog meer te doen”, zo staat in de advertentie. De hoge prijs van de maatregelen, zoals een werkloosheid die momenteel al 21 procent bedraagt, mag volgens hen niet tevergeefs zijn.

De campagne wordt uitgevoerd door drie Griekse reclamebureaus, en wordt gesteund door een reeks grote bedrijven, meldt persbureau Novum. Daaronder bevinden zich enkele banken, Coca-Cola Hellenic, Hellenic Petroleum, de luchtvaartmaatschappij Aegean en de brancheorganisatie van toerismebedrijven.

De ministers van Financiën van de landen in de eurozone en het Internationaal Monetair Fonds gingen eerder deze week akkoord met een tweede steunpakket van 130 miljard euro aan griekenland. Deze toezegging kwam pas nadat ze garanties hadden gekregen van de Griekse regering dat een groot pakket aan bezuinigingen en hervormingen ook echt uitgevoerd zou worden.

    • Hans Klis