Subaru vult graag de leegte die Saab achterlaat

Na het faillissement van Saab proberen dealers te overleven. Ze voeren nieuwe merken om de leegte in de showrooms op te vullen. Eén naam duikt opvallend vaak op: Subaru.

De gevel van Saab- center Eemland in Amersfoort bevindt zich in een tussenfase. Links herinnert het logo van de failliete Zweedse autofabrikant aan het verleden van de garage; rechts probeert het nieuwe merk Subaru vooral het heden van het familiebedrijf van Sander en Mathilde Balabrega te benadrukken.

Binnen in de zaak hetzelfde beeld. Waar nog één Saab 9-3 Estate in de showroom wacht op een nieuwe eigenaar, zijn de prominentste plekken ingeruimd voor Subaru-modellen.

Eigenlijk was het de bedoeling dat de Japanse auto’s op de bovenverdieping zouden komen en de Saabs beneden. Maar doordat de productie in het Zweedse Trollhättan vorig voorjaar stilviel, vulden de Subaru’s sneller dan verwacht de zaak op.

Eigenaar Sander Balabrega kende een slecht jaar als gevolg van het feit dat er vanaf mei geen nieuwe Saabs meer kwamen. „Volgens ons businessmodel moesten we jaarlijks honderd Saabs verkopen. Het werden er vijftien”, zegt de dealer. „Orders konden de prullenbak in. Het bedrijf is honderdduizenden euro’s misgelopen. Alleen dankzij Subaru kon den wij afgelopen jaar overleven.”

Toen Balabrega in 2010 benaderd werd door de Nederlandse importeur van Subaru, hoefde hij niet lang na te denken. „Het is de Japanse Saab. Met de Subaru-rijders moet je ook een relatie opbouwen. Het zijn eveneens behoorlijk geleerde mensen die bovenmodaal verdiend.”

Waar Amerikaanse dealers na het faillissement van de Zweedse autobouwer overstappen op Maserati, lijkt Subaru het in Nederland ontstane gat op te vullen. Volgens de woordvoerder van Saab Nederland is de helft van de 38 Saab-garages de afgelopen jaren meerdere merken gaan voeren. „Dat gaat om bedrijven die tot wel vijf of zes verschillende automerken in de showroom hebben staan, maar ook om dealers die het faillissement van Saab proberen te ondervangen met een vergelijkbaar merk. Dan gaat het vaak om Subaru.”

Sinds 2010 zijn er al vier Nederlandse garages overgestapt op Subaru, met een vijfde kandidaat wordt momenteel onderhandeld, laat de woordvoerder van het Japanse automerk weten. „Qua klantbehandeling en -beleving sluiten de merken uitermate goed op elkaar aan. Subaru is nog relatief klein. We willen een landelijke dekking realiseren en zoeken op geografische locatie, dus kijken we ook naar andere garages. Maar het is logisch dat je zoekt naar garages die een klantengroep hebben die overeenkomsten toont met de Subaru-rijder.”

Leo Harteveld van autobedrijf Harteveld uit Delfgauw zwichtte in 2010 voor een aanbod van Subaru. Hij heeft er naar eigen zeggen geen moment spijt van gehad. „Subaru is net zo eigenzinnig als Saab. En dat geldt ook voor de klanten. Beide kopersgroepen maken weloverwogen en doordacht hun keuze. Het is geen cash & carry-merk.”

Harteveld noemt het failliet van de Zweedse autobouwer „een gelukkige omstandigheid”. De vijf Saabs die hij had staan, raakte hij binnen twee maanden kwijt. „Natuurlijk gaat zo’n faillissement gepaard met veel emoties. Maar er was eindelijk duidelijkheid over de toekomst van het merk. Onderdelen kunnen via Saab Parts de komende jaren nog geleverd worden, dus daarover hoeven de klanten zich geen zorgen te maken.”

De dealer richt zijn blik weer op de toekomst. „Ik moet verder. Ik zal nog wel Saabs verkopen die weinig zijn gebruikt, maar dat houdt ook een keer op. Subaru biedt mij nu een basis voor het bedrijf, samen met een assortiment gebruikte Volvo’s.”

Voor Balabrega van het Amersfoortse bedrijf wordt dit een cruciaal jaar. „We huren deze zichtlocatie. Dat is niet goedkoop. Met alleen Subaru red ik het niet. Daar gaat nooit iets aan kapot en dat levert dus weinig aan onderhoud op.” Een extra automerk zou uitkomst kunnen bieden. „Ik onderhandel met verschillende importeurs, maar alle merken zijn hier al vertegenwoordigd.”

Wachten op nieuws uit Zweden over een eventuele doorstart van Saab doen zowel Harteveld als Balabrega niet. Toch hopen ze dat er binnenkort in Trollhättan weer auto’s van de band rollen. Veertien partijen zijn in de race om de boedel over te nemen [zie kader]. Het betekent echter niet dat de bedrijven automatisch opnieuw Saab-dealer worden.

Harteveld: „Wij voeren het merk nu vijftig jaar; hebben een naam opgebouwd. Het zou vreemd zijn als we het niet opnieuw worden, maar we moeten dan gewoon weer met ze om de tafel gaan zitten om te onderhandelen over dit verkooppunt.”

    • Jorg Leijten