Kyri op camera

Kyri Janssen (16) oogt als een mooie, rebelse dochter van rockster Chrissie Hynde. Je begrijpt meteen waarom medewerkers van Reinout Oerlemans’ televisieproductiebedrijf Eyeworks overeind schoten toen zij begin februari werd binnengebracht bij de spoedeisende hulp van het VU Medisch Centrum in Amsterdam. Kyri was met een vriendin uitgeweest, in de Melkweg, waar die avond dubstep werd gedraaid. In de nachtbus werd ze onwel.

Eyeworks kon alles zien in een ‘onopvallende’ regieruimte, onthulde Nieuwsuur, waar beeld en geluid doorkwamen van 35 ook al ‘onopvallende’ camera’s en microfoons. ‘Verborgen’ mogen we niet zeggen. Dan wordt Reinout Oerlemans boos.

Eyeworks had de camera’s op de spoedafdeling opgehangen voor het programma 24 uur: tussen leven en dood. Dit met toestemming van het VUmc. „Omdat de gezondheidszorg in de focus van het maatschappelijk debat staat”, zei afdelingshoofd Mark Kramer.

Maar natuurlijk.

Medewerkers van Eyeworks zagen en hoorden zestien dagen lang alles in die regiewagen. Als het interessant werd vroeg een productieassistent in witte doktersjas aan patiënten toestemming om op te nemen en uit te zenden. In een verbijsterend interview erkende Elmer Mulder, voorzitter van de raad van bestuur van het VUmc, gisteren in Nieuwsuur plechtig dat witte jassen mogelijk aan dokters doen denken. Nu u het zegt.

Met aan megalomanie grenzend zelfvertrouwen besloten Oerlemans , RTL4 en VUmc gisteren de eerste aflevering van 24 uur vervroegd de buis op te knallen. Ofschoon de Inspectie voor de Gezondheidszorg om opheldering vraagt. En het College Bescherming Persoonsgegevens de zaak onderzoekt.

Volgens VUmc heeft Eyeworks niet betaald. Dat waag ik te betwijfelen. Nu ziekenhuizen winst mogen maken, zie ik ongekende mogelijkheden.

Ron Janssen liet me zijn dochter Kyri in een schoolpauze bellen. „Maar welke aandoening zij heeft hoeft verder niemand te weten”, beslist hij. Beiden vertelden het me wel. Ze dronk overigens geen druppel.

Kyri is zonder toestemming gefilmd. Achter een gordijn, waar ze met haar vriendin op testuitslagen wachtte. Het was koud, de meisjes kleedden zich om in warme kleren. „Mijn vriendin stond in haar onderbroek”, zegt Kyri. Ook bespraken ze vriendinnendingen. „Dat is allemaal gefilmd. Mijn vriendin vindt het ook heel rot.”

Toen Ron Janssen Kyri kwam halen, wilde de arts hen ieder afzonderlijk spreken – heel zorgvuldig, maar wel steeds mét de verborgen, pardon onopvallende camera’s.

Daarna kwam de productieassistent in de witte jas. Kyri zei meteen ja. Haar vader sprong ertussen.

Kyri’s generatie is zo mediaslim, hoor je wel. Minder heetgebakerd over privacy ook, dan wij. Kyri gebruikt Facebook en Twitter.

Maar wat weet ze? Op Twitter meldt ze wél wat haar aandoening is. „Dat kunnen alleen mijn vrienden lezen, toch?”

Nee Kyri. Ook op Twitter kan de hele wereld meekijken.

„O ja?” zegt ze. „Dat wist ik niet.”