Flesje jarig

Doe er vissoep in, de glazen verpakking zal toch melkfles worden genoemd. Melkflessen zijn doodgewoon geweest, maar altijd aantrekkelijk gebleven. Yoghurt in een melkfles lijkt, nee is lekkerder dan in een hoge doos met een dakje. Glas smaakt goed.

Zo is er spotgoedkope appelmoes in een glazen pot met een knik op driekwart van de hoogte. Voor als het kindje komt logeren, denkt de oom, en hij zet een smakelijke pot in de winkelwagen. Thuis ziet hij dat hij twee keer eerder door de glazen verpakking is verleid om appelmoes te kopen. Het kind wachten al drie potten in de kast. En als ze leeg zijn, spoelt oom ze om. Te mooi om weg te doen. De keukenkastjes raken overvol.

Ontwerpers van verpakkingen dromen er misschien helemaal niet van en fabrikanten vragen er misschien helemaal niet om. Maar soms worden verpakkingen gemaakt voor de eeuwigheid. Ze jubileren maar door. Vorig jaar nog, vierden we de 125ste verjaardag van het Maggiflesje. Zo’n schitterend flesje, veel mooier eigenlijk dan de ordinaire saus die er in zit, dat Maggi er niet eens Maggi op zou hoeven zetten, je weet toch wel dat het er in zit. Concurrenten proberen met iets wat er op lijkt ook duidelijk te maken dat in hun flesje zoute saus zit. Maar de namaak is meteen zo lelijk, dat wat er in zit vanzelf ook viezer is. De glazen fles van Heinz-ketchup is 122 jaar oud en het huidige model, dat maar in detail afwijkt van het eerste, houdt het al 60 jaar uit. Uit het flesje is ketchup lekkerder dan uit een knijpfles die ook nog eens een schunnig geluid maakt.

Jonger dat het Maggiflesje, jonger dan de ketchupfles van Heinz, is het allermooiste sausflesje ooit ontworpen, althans nog niet geëvenaard in de 50 jaar dat het bestaat. En ook dit flesje kan zonder naam op het schap. Iedereen weet dat het van Kikkoman komt. Sojasaus. Eigenlijk is het soja/tarwesaus, gemaakt van gefermenteerde tarwe, soja en zout. Sinds kort ook in een variant met groene dop; minder zout.

Zonder naam en dan toch weten welk merk het is? Dat hoeft Lee Kum Kee niet te proberen. Lee Kum Kee is een grote Chinese fabrikant van sauzen. De grondlegger van het concern vond de oestersaus uit in dezelfde periode dat Maggi Maggi bedacht. Het was een vruchtbare sauzeneeuw, de 19de. Lee Kum Kee maakt ook sojasaus en heeft een flesje dat iets weg heeft van het mooie Kikkomannetje, met een dop met twee gaatjes. Gepikt? Week het etiket er af en geen mens zal nog zeggen dat er Lee Kum Kee in zit. Te lelijk om te onthouden, dat flesje.

    • Wouter Klootwijk