Zuckerberg wil innemend zijn

WARNING This image may only be used for publicity purposes in connection with the broadcast of the programme as licensed by BBC Worldwide Ltd & must carry the shown copyright legend. It may not be used for any commercial purpose without a licence from the BBC. © BBC 2011

3Doc: Het bedrijf dat Facebook heet (Mark Zuckerberg: Inside Facebook)Nederland 3, 21.35-22.30 uur

Facebook kondigde deze maand zijn beursgang aan en zou volgens geruchten 100 miljard dollar waard zijn. De BBC-documentaire Het bedrijf dat Facebook heet komt dan ook precies op het goede moment. Lukt het Facebook om munt te slaan uit de enorme hoeveelheden informatie die het bedrijf van hun 845 miljoen gebruikers bezit? En hoe zorgt oprichter Mark Zuckerberg er voor dat die gebruikers hun vertrouwen in Facebook, zodat zij gegevens over hun achtergrond, interesses en bezigheden blijven verstrekken?

Zuckerberg begint een charme-offensief, zo blijkt. Voor deze documentaire kreeg de BBC een exclusief interview met de oprichter, en in alles wil Zuckerberg laten zien hoe innemend en integer hij wel niet is. Hij toont zijn werkplek, een bureau tussen de andere werkplekken. We zien hoe hij met zijn hondje speelt en echt lijkt te geloven in zijn boodschap: delen maakt de wereld beter.

Maar ook critici krijgen het woord. De rol van advertenties komt uitvoerig aan bod; relevant zo kort voor de beursgang. Minder aandacht is er voor he belang van games voor het sociale netwerk, alsook de impact van Facebook op sociale relaties.

Voor mensen die nog niet bekend zijn met Facebook is deze documentaire een uitstekende introductie. Voor mensen die Facebook kennen, biedt de uitzending een goed overzicht van de groei van het bedrijf en de belangrijkste vraagstukken op dit moment.

Eva de Valk

    • Eva de Valk