'The Artist' is de favoriet

THOMAS HORN as Oskar Schell in Warner Bros. Pictures’ drama “EXTREMELY LOUD & INCREDIBLY CLOSE,” a Warner Bros. Pictures release. Francois Duhamel

De stille film van Franse makelij The Artist is na een lange zegetocht in het prijzencircuit favoriet bij de Oscars, al heeft Hugo (met 11) een nominatie meer in ontvangst mogen nemen.

In The Descendants speelt George Clooney een vader van twee dochters met een vrouw in coma die er een minnaar op na bleek te houden. Overwint hij zijn verbittering?

Extremely Loud and Incredibly Close, naar de roman van Jonathan Safran Foer, gaat over een jongetje dat zijn vader (Tom Hanks) kwijtraakt bij de aanslagen van 11 september 2001.

The Help, een grote hit in de VS, behandelt de rassenkwestie in het zuiden van het VS in de jaren zestig. Dienstmeiden vinden hun eigen stem, met hulp van witte schrijfster.

Hugo is de ode van Martin Scorsese aan de stille film, en de macht van de verbeelding. Weesjongetje vindt een nieuwe vaderfiguur in de miskende filmpionier Georges Méliès.

Midnight in Paris, een romantische komedie van Woody Allen, laat Owen Wilson terug in de tijd reizen naar het Parijs in de jaren twintig, om daar Buñuel, Dalí, Picasso en een beeldschone vrouw te ontmoeten.

In het op feiten gebaseerde Moneyball weet een sportmanager het helemaal te maken, door revolutionaire rekenmethoden, maar als gescheiden vader blijft hij eenzaam.

Terrence Malick speurt naar niet minder dan de zin van let leven in zijn enorm ambitieuze The Tree of Life. Van de oerknal tot een moeilijke jeugd in de jaren vijftig.

In Steven Spielbergs War Horse, over de diepe band tussen een boerenzoon en zijn paard, zien we de waanzin van de oorlog aan de hand van de lotgevallen van een dier.