'Slimme' reclame selecteert publiek

Een reclame in een bushokje op Oxford Street richt zich sinds gisteren enkel op vrouwen. Louter wanneer een vrouw het hokje binnenwandelt, start een filmpje dat verwerkt zit in een poster. In het kader van de ‘Omdat ik een meisje ben’-campagne wil liefdadigheidsorganisatie Plan UK mannen laten merken „hoe het voelt als fundamentele keuzes je afgenomen worden”.

Zodra er iemand voor de poster komt te staan, meet een camera de afstand tussen de ogen, breedte van de neus, lengte van de kaaklijn en vorm van de jukbeenderen en bepaalt zo het geslacht.

Vrouwen krijgen vervolgens een filmpje over drie meisjes in Mali, Thailand en Groot-Brittannië te zien; mannen het webadres van Plan UK.

De reclame hangt nog twee weken in Oxford Street als proef. Maar volgens het bedrijf Clear Channel UK, dat de technologie ontwierp, staan bedrijven in de rij om ‘slimme’ reclame te kunnen maken en zo hun gewenste publiek te bereiken. Als de proef succesvol is, zouden reclameschermen op veel meer plekken kunnen verschijnen, met nog meer mogelijkheden. Neil Chapman van Clear Channel UK noemt de schermen van de toekomst een mix van „een enorme iPad en een Xbox”.

Met de nieuwe technologie kan bijvoorbeeld ook onderscheid gemaakt worden tussen kinderen en volwassenen. Daar maakte toetjesfabrikant Jell-O afgelopen december gebruik van met een automaat die hun nieuwe toetje uitdeelde. Maar alleen aan volwassenen.

De automaat die in winkelcentra in Chicago en New York werd neergezet, zorgde voor grote woede onder kinderen. Zodra zij voor het apparaat stonden, ging een alarm af en was op het scherm te lezen: „Sorry, kid. Jij bent te jong om van een uitspatting als deze te kunnen genieten.”

    • Rianne Kouwenaar