Landen die heel Europees zijn, nu als voorfilmpje

Binnenkort te zien in de bioscoop: een reclamespotje over de uitbreiding van de Europese Unie.

In één minuut en vijf seconden wil de Europese Commissie proberen om clichébeelden onderuit te halen die mensen misschien hebben over landen als Servië, Kosovo, Bosnië, Macedonië, Albanië, Montenegro,Turkije.

IJsland, dat ook bij de EU wil horen, komt er niet in voor. Dat vond de Commissie niet nodig, zei een ambtenaar gisteren bij de voorvertoning in Brussel: over dat land zijn er minder vooroordelen.

We zien de brug van de stad Mostar in Bosnië waar jongeren vanaf springen, in het water. ‘Italië?’ staat erbij. En meteen daarna: ‘Bosnië’. We zien een concertzaal met ‘Oostenrijk’? Maar het is Kroatië. Zo gaat het ook met beelden van Servische vrouwen die in een winkel naar een smartphone kijken. ‘Frankrijk?’ En we zien een stad in de avond, met hoge, felverlichte kantoren en brede wegen. Duitsland? Nee, Turkije.

Het kostte zo’n 90.000 euro om de film te maken en de verspreiding in bioscopen zal rond de vierhonderdduizend euro kosten. De videoclip ‘So similar, so different, so European’, die nu op YouTube staat, zal te zien zijn in zalen in Nederland, Finland en Oostenrijk, waar uitbreiding van de EU een gevoelig onderwerp is. Maar ook in België en Groot-Brittannië, waar dat veel minder zo is.

Informatie geeft de film niet. Het gaat om de beelden, zei de ambtenaar bij de presentatie. „We verwachten geen wonderen, maar we willen graag laten zien dat deze landen, bij ons in de buurt, helemaal niet zo anders zijn dan onze landen.”

Hij zei ook dat niemand er iets achter moet zoeken als Spanje, dat Kosovo niet erkent als zelfstandig land, in de videoclip juist wordt vergeleken met Kosovo. Die vergelijking was toeval. „We spelen geen politiek spel.”