De hond at mijn poster

De hond at mijn poster

The Right to Answer, t/m 10 maart of langer bij RAAF, Hillelaan 19, Rotterdam. www.raafrotterdam.nl

Vorige week greep de sloopmachine de oude behuizing van kunstplatform De Kapsalon. Het vooroorlogse rijtjeshuis moest wijken voor stadsvernieuwing in de Rotterdamse Afrikaanderwijk, een achterstandswijk met veel armoede. De Kapsalon was een initiatiefje van jonge mensen die projecten organiseerden rond racisme, milieuproblematiek, de voedselbank. Ze zijn aangedaan door de sloop maar toch legt de stadsvernieuwing hun geen windeieren: tijdens de kunstbeurs Art Rotterdam openden zij de deuren van hun nieuwe, grotere locatie aan de Hillelaan met de titel RAAF: Rotterdam Art Adventure Food. Ze hebben zicht op de Kop van Zuid, waar voor veel mensen de Rotterdamse kunstwereld ophoudt.

RAAF opent met een tentoonstelling over educatie die er net zo vlot uitziet als de styling met spulletjes van hun galerie annex lunchroom. „Eten verbindt”, weten oprichters Ashley Nijland en Coen van der Steen. De expositie bestaat uit zeventien posters van jonge Rotterdamse ontwerpbureaus. Twee andere ontwerpers, Saskia Pouwels en Hanneke Minten, vroegen hun om een poster met de kreet „The Right to Answer” uit te werken. OONA tekende er kantlijndroedels en songteksten op („we don’t need no education”). VosBrenner maakte een overzicht van wereldwijde scores op analfabetisme. Thijs Lansbergen ontwierp een aloude actieposter, compleet met megafoons, prikkeldraad en brandende pennen.

Het recht op educatie en het recht om je stem te laten horen liggen in elkaars verlengde, maar zijn niet hetzelfde. Wat wil de expositie zeggen? En tegen wie? De ontwerpers lijken het niet precies te weten. Sommigen maken er een grapje van. „The dog ate my poster”, meldt een geeltje op de bijna lege poster van Simon Schneiber en Ulla-Britt Vogt. Daan Botlek heeft gewoon de letters ingekleurd en de kleurige poster van Alexia Boiteau is vooral een confettifeest.

Misschien is het recht op educatie en democratie zo vanzelfsprekend dat het deze ontwerpers niet motiveert om het tegenovergestelde uit te dragen. En dat in Rotterdam-Zuid, waar het aantal analfabeten en laagopgeleiden waarschijnlijk alarmerend hoger ligt dan elders.

    • Sandra Smets