De actie is goed, maar alles ligt er veel te dik bovenop

Taped

Regie: Diederik van Rooijen Met: Barry Atsma, Susan Visser **.

Als actiethriller is Taped soms meeslepend, maar helaas zit er ook nog een tranentrekkend huwelijksdrama doorheen geweven. Johan (Barry Atsma) en Saar (Susan Visser) gaan terug naar het vakantiehuisje in Argentinië waar ze ooit verbleven toen alles nog mooi leek. Ze leggen hun vakantie vast op camera en praten tegen hun dertienjarige dochter Roos, die nog in Nederland is. Even ontstaat de vrees dat de hele film uit zulke fake amateurbeelden en lieve woordjes zal bestaan, maar na een minuut of tien begint de film te schakelen tussen homevideo en ‘gewoon’ filmbeeld. Volgens welke logica de switches plaatsvinden is volslagen onduidelijk, behalve dat regisseur Diederik van Rooijen uit is op het maximale emotionele effect bij de kijker. Maar de kijker sluit zich juist af van zulke extreme en opzichtige manipulatie.

Na een minuut of twintig (het lijkt langer) ontpopt Taped zich verrassend tot een achtervolgingsthriller in de sloppen van Buenos Aires. Met hun zo prominent aanwezige camera legt het stel toevallig een moord vast, gepleegd door twee politiemannen, en worden zelf een prooi.

Een film maken als een achtbaan is bepaald geen simpele opdracht en Van Rooijen komt er een eind mee. Alles ligt er alleen zo dik bovenop. Meer, meer, meer lijkt het motto te zijn geweest voor Taped. De ingenieuze camerabewegingen zijn gekoppeld aan opzichtige montage en aan de zeer extroverte, expliciete speelstijl van de twee hoofdrolspelers. De keren dat dit stel elkaar bij naam aanroept, zijn niet te tellen. Met de theatrale ontknoping verliest Taped het laatste restje geloofwaardigheid.

    • Peter de Bruijn