Anti-clichéfilmpje moet eurosceptici van gedachten doen veranderen

Binnenkort te zien in de bioscoop: één minuut en vijf seconden aan film waarin de Europese Commissie probeert clichébeelden onderuit te halen over landen als Servië, Kosovo, Bosnië, Macedonië, Albanië, Montenegro,Turkije.

In het reclamespotje over de uitbreiding van de EU ontbreekt opvallend genoeg IJsland, dat ook bij de EU wil horen. Over dat land zijn niet genoeg vooroordelen, zei de Commissie gisteren bij de voorvertoning in Brussel.

We zien de brug van de stad Mostar waar jongeren vanaf springen. “Italië?”, wordt de kijker gevraagd. Nee, Bosnië natuurlijk. Een concertzaal met ‘Oostenrijk’, maar het is Kroatië. Zo gaat het ook met beelden van Servische vrouwen die in een winkel naar een smartphone kijken. ‘Frankrijk?’

Het kostte zo’n 90.000 euro om de film te maken en de verspreiding in bioscopen zal ruim vier keer zo duur zijn. De videoclip ‘So similar, so different, so European’ zal te zien zijn in zalen in Nederland, Finland en Oostenrijk. Daar is uitbreiding van de EU een gevoelig onderwerp. Maar ook in België en Groot-Brittannië, waar dat veel minder zo is.

Informatie geeft de film niet. Het gaat om de beelden, zei een EC-ambtenaar bij de presentatie.

“We verwachten geen wonderen, maar we willen graag laten zien dat deze landen, bij ons in de buurt, helemaal niet zo anders zijn dan onze landen.”

Hij zei ook dat niemand er iets achter moet zoeken als Spanje, dat Kosovo niet erkent als zelfstandig land, in de videoclip juist wordt vergeleken met Kosovo. Die vergelijking was toeval. “We spelen geen politiek spel.”

    • Petra de Koning