Wolters Kluwer moet blijven bezuinigen

De cijfers van Wolters Kluwer over 2011 waren volgens verwachting weinig spectaculair. Beleggers reageerden navenant.

Bij Wolters Kluwers is alles een beetje minder geworden. Omdat de markt voor professionele publicaties (voor advocaten, artsen, accountants, etcetera) nog altijd tegenzit, moet het concern zijn winstgroei vooral zien te halen uit kostenbesparingen.

Onder de naam ‘Spingboard’ werd in 2008 een omvangrijk bezuinigingsprogramma doorgevoerd. Elke dubbeltje wordt omgedraaid. Zo verhuisde Wolters Kluwer in 2009 van de chique Amsterdamse Apollolaan naar de Zuidpoolsingel in Alphen aan den Rijn. Waar managers van het uitgeefconcern ooit geregeld een vorkje prikten in Roberto’s – in het tegenovergelegen Hilton Hotel – is het topkader voor een externe lunch nu aangewezen op Grandcafé 1504. Daar kost een slaatje 8,50 euro, bij Roberto’s makkelijk het dubbele.

Operatie Springboard heeft inmiddels ook op grotere schaal effect gesorteerd. De vaste bedrijfskosten zijn in de afgelopen jaren met ruim 191 miljoen euro omlaag heeft gebracht, zo bleek vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2011. In het lopende jaar moet de structurele besparingsdoelstelling van 205 miljoen tot 210 miljoen euro worden bereikt. Dat resulteerde in het voorzichtig opkrikken van de bruto winstmarge van 19,5 procent in 2007 tot 21,7 procent nu.

Het blijven letten op de kosten en de winstmarge is voorlopig de beste manier voor Wolters Kluwer om beleggers tevreden te stellen. Want, zegt analist Johan van den Hooven van SNS Securities, „op de markt is gewoon weinig groeit te verwachten.” De jaren van dubbele groeicijfers zijn voor professionele uitgeverijen voorbij.

Dat bewezen de resultaten die Wolters Kluwer vanochtend presenteerde. De omzet steeg met 1,4 procent tot bijna 3,4 miljard euro, de netto winst met 1,8 procent tot 444 miljoen. De zogeheten ‘jaarwinst’ kwam 18 procent lager uit, op 242 miljoen euro, met name door een boekverlies van 112 miljoen euro op verkochte onderdelen (waaronder de laagrenderende farma-divisie). Deze resultaten lagen in lijn met de verwachtingen, die zowel door het bedrijf zelf als door analisten waren geuit.

Onder aan de streep blijft er een heel klein beetje meer over voor aandeelhouders. Het voorgestelde dividend stijgt met 1 eurocent tot 0,68 euro per aandeel. Om aandeelhouders nog wat meer terug te geven, zoals dat heet, kondigde het bedrijf opnieuw aan om voor 100 miljoen euro eigen aandelen in te kopen, dat de (potentiële) winst per aandeel zal opkrikken. Al verwacht Wolters Kluwer voor het komend jaar op dat vlak geen spectaculaire veranderingen: meer dan een een ‘low single digit’ toename van de winst per aandeel zit er niet in – hooguit een procent of 4.

Bestuursvoorzitter Nancy McKinstry toonde zich vanochtend vooral tevreden met de behaalde verbeteringen op het gebied van de efficiënte bedrijfsvoering. Ze verklaarde dat Wolters Kluwer het voor de groei moet hebben van innovaties en een sterkere aanwezigheid in nieuwe markten. Zonder concrete plannen voor overnames te ontvouwen, zegt de topvrouw zich daarbij vooral te richten op Azië.

De marginale en weinig spectaculaire ontwikkelingen en vooruitzichten bij het uitgeefconcern vertaalden zich in de koers van het aandeel. Die steeg vanochtend met 0,7 procent tot 14,13 euro.