Verveer maakt cabaret met een goed humeur

Het Diner, Hummelinck Stuurman Theaterbureau, Regie: Kees Prins, Credits, Van: Herman Koch, Toneelbewerking: Kees Prins, Met: Kees Hulst, Porgy Franssen, Renee Fokker, Lies Visschedijk en Evert van der Meulen Ben van Duin

In zeer goede staat, door Roué Verveer. Gezien: 21/2 in Stadsschouwburg Utrecht. Tournee t/m 19/5. Inl. roueverveer.nl

Het gaat heel goed met Roué Verveer, zegt hij in zijn vijfde programma. De zalen zitten nog steeds vol, hij voelt zich zo lekker dat hij zelfs aan de dokter heeft gevraagd of het wel in orde is je zo lekker te voelen, en hij verdient goed. Menig ander cabaretier zou met zo’n blij gemoed wellicht enige irritatie opwekken, maar Verveer niet. Zodra de blijheid te veel dreigt te worden, heeft hij een bevrijdende grap achter de hand om het voorgaande te relativeren.

Vorig najaar reisde de in Suriname geboren Verveer in de documentaire tv-serie De slavernij zijn Afrikaanse afkomst na. Dat geeft hem aanleiding voor de vrolijke stelling dat de slavernij in wezen „een goed concept” was, omdat het immers bewerkstelligde dat anderen voor je werken terwijl je zelf niks doet: „Dat willen we nog steeds.”

En hij voegt er, als propagandist van het harmoniemodel, aan toe dat het onzin is om als zwarte nu nog boos te zijn op de blanken wegens dat slavernijverleden – daar hebben huidige blanken toch niets mee te maken?

Door zijn luchtige toon kan Roué Verveer veel onderwerpen aan. Zo blijft ook een lang blok over de dood volledig verteerbaar. Hooguit is zijn volume soms te schreeuwerig, en zijn niet alle huiselijke muizenissen even interessant. Maar er is niet veel cabaret met zo’n goed humeur als het zijne.

    • Henk van Gelder