'Soft-erotische'-campagne loonde

De rubriek En daarna... onderzoekt wat er is geworden van figuren die even (achterpagina-) nieuws waren. Vandaag: Ger Driessen.

Fors gebouwde gedeputeerde wringt zich in een te klein autootje. Gedeputeerde vist blonde Wilderspruik uit vijver. Vrouw maakt liefdesschijnbewegingen met spierbundel en toont hem dan de CDA-tatoeage op haar bil. Wat de Limburgse CDA-bestuurder Ger Driessen een jaar geleden precies met zijn via internet verspreide filmpjes wilde zeggen, was voor velen een raadsel. Aandacht trokken ze wel. En daar was de politicus uit Horst op uit. Zijn partij vond twaalf jaar als gedeputeerde voldoende en had hem op een onverkiesbare vijftiende plaats voor de Provinciale Statenverkiezingen gezet. De nieuwe media moesten redding brengen.

Het resultaat overtrof de stoutste verwachtingen. Driessens filmpjes kregen ruim tweehonderdduizend hits. Traditionele media pikten de campagne op. Op zijn topavond was de gedeputeerde op vier nationale zenders te zien. In deze krant toonde Driessen zich destijds tevreden over de publiciteitshausse. „Iedereen ziet andere boodschappen. Je zou het wat dat betreft kunst kunnen noemen.” De Volkskrant noemde het spotje met de getatoeëerde vrouwenbil „soft-erotisch”. Weblog GeenStijl betitelde het filmpje met de pruik als cryptobashen voor gevorderden: „Lachen of huilen? U mag het zeggen.” De meeste reaguurders kozen voor huilen.

Toch werd Driessen op 2 maart 2011 met voorkeurstemmen gekozen. Nog dezelfde maand gaf hij zijn statenzetel weer op. Het mede door de PVV-overwinning gehavende Limburgse CDA maakte intern ruzie. Driessen vond dat Noord-Limburg te weinig invloed zou krijgen. Door zijn terugtreden kwam de weg vrij voor een Noord-Limburgse gedeputeerde, een protegé van Driessen.

Zelf is hij inmiddels in te huren als adviseur voor kwesties op het snijvlak van publiek en privaat. De wervende slogan luidt „Kan niet, kennen we niet”. Het nieuwe bestaan bevalt hem prima. Toch kriebelt het soms nog. „Dit land wordt verlamd door een nee-cultuur. Regels zijn er om uitwassen tegen te gaan. Niet om burgers en bedrijven het leven zuur te maken.”

En hoe zit het ondertussen met de blijvende invloed van Driessens cinematografische oeuvre? Opvallende internetfilmpjes hebben de toekomst, denkt de CDA’er. Het bereik is zoveel groter dan met ouderwets canvassen en optreden in zaaltjes. Een ouderwets, serieus filmpje mag al heel blij zijn met honderd hits.

Paul van der Steen